Slik blir koronatiltakene i Søndre Land

På bakgrunn av regjeringens nye koronatilak har kriseledelsen i Søndre Land hatt møte for å vurdere hvilken konsekvens dette får for vår kommune. Kriseledelsen understreker at den støtter fullt ut de nasjonale anbefalinger, råd og pålegg regjeringen kommer med og håper at dette vil ha en bremsende effekt på smitteblomstringen.

Regjeringen offentliggjorde en rekke tiltak på gårsdagens pressekonferanse. De kan du lese i denne pressemeldingen:

For å imøtekomme tiltakene fra regjeringen var kriseledelsen i Søndre Land samlet til møte på Teams tirsdag kl.15:00. Dette blir konsekvensen av tiltakene i Søndre Land:

• Skoler og barnehager går over på "gult nivå" og bes om å forberede seg på rødt nivå dersom smitten eskalerer. (Det vil bli publisert informasjon fra skole og barnehage på kommunens nettsted senere i dag der foreldrene får informasjon om hvordan dette skal håndteres i praksis)

Barnehageinformasjonen finnes her
    - Skoleinformasjon finnes her

• Servicetorget på rådhuset stenges, men sentralbordet holder åpent for publikumshenvendelser. Dersom du ønsker møte med saksbehandlere må avtale inngås.

• Det innføres hjemmekontor for alle kommunalt ansatte. Unntak for de som har arbeidsoppgaver hjemmekontor ikke passer for.
  • Kulturskolen kan drive undervisning «en til en» samt grupper opp til maksimalt 20

• Søndre Land ungdomsklubb vil holde stengt

• Søndre Land folkebibliotek vil holde åpnet med følgende restriksjoner: Maks 10 besøkende - munnbind

• «Flyt-programmet» (Livsmestringsprogram for ungdom av Kronprinsparets fond) er foreløpig utsatt.

• Kino holder åpent med de nye retningslinjene vedrørende smittevernrestriksjoner

• Svømmebassenget er stengt for utleie de neste 4 ukene

• Haller, gymsaler, saler m.m er stengt for aktivitet for voksne, med unntak av toppidrettsutøvere. Disse er også åpne for barn og unge under 20 år. Ungdom over grunnskolen skal holde 1 meter avstand til andre før, under og etter trening – dersom dette ikke er mulig skal ikke treningen gjennomføres. All aktivitet skal skje i henhold til de ulike særforbunds veiledere.

• Disse reglene gjelder fra natt til onsdag 15.desember. Gult nivå gjelder fra torsdag 16.desember i barnehager, barne- og ungdomsskoler, inntil videre i fire uker, men det kan bli behov for ytterligere innstramminger.

Publisert: 14.12.2021 16.35.20