Trenger du hjelp eller noen å snakke med i sommer?

Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid har laget en oversikt over hvor du kan ringe dersom du har behov for å snakke med noen i sommer. Rundt halvparten av oss som bor i Norge får psykiske problemer eller lidelser i løpet av livet. Det kan ramme oss alle.

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?



Illustrasjonsfoto

Døgnåpne telefoner og chat

Hvis du trenger noen å snakke med har mange frivillige organisasjoner dag- eller døgnåpne hjelpetelefoner og chat som tilbyr støtte, informasjon og hjelp.

Fastlege

Fastlegen, eller fastlegekontoret du hører til, er din hovedkontakt inn i helsevesenet. Hvis det er mulig bør du alltid ringe fastlegen først, i fastlegens åpningstid. Fastlegen kan hjelpe deg med lette og moderate psykiske plager, og kan henvise deg videre ved behov for mer omfattende hjelp.

På Helsenorge.no finner du informasjon om hvem som er din fastlege.

Psykisk helsehjelp i kommunen

Du skal finne psykisk helsehjelp eller en inngang til hjelp i den kommunen du er bosatt eller lever i. Hva som finnes i din kommune finner du på kommunens nettsider, eller ved å ta direkte kontakt med kommunen. Det varier fra kommune til kommune hvor godt utbygd tilbudet er og hvordan det er organisert.

De kommunale tilbudene kan omfatte lavterskeltilbud, som ikke krever henvisning fra lege samtaletilbud, praktisk hjelp, samt ulike tjenestetilbud for personer med lettere, moderate og mer alvorlige plager. Mange har også tilbud for pårørende, familie og andre som er berørt.

En del kommuner har også etablert, eller er i gang med å etablere, nye tjenestetilbud som Rask psykisk helsehjelp, psykologtjenester, og oppsøkende team som ACT/FACT og FACT ung. I tillegg finnes det mange steder kommunale frisklivssentraler og lærings- mestringstilbud.

Rask psykisk helsehjelp

Rask psykisk helsehjelp er et tilbud for personer over 16 år (over 18 år i enkelte kommuner). Det er rettet mot personer som har mild til moderat angst, depresjon, begynnende rusproblemer og/eller søvnvansker.

Tjenesten er gratis og gir direkte hjelp uten henvisning fra lege. Målet er at du skal få tilbud om hjelp innen én til to uker, slik at problemene ikke setter seg.

På napha.nos temaside Rask psykisk helsehjelp kan du lese mer om Rask psykisk helsehjelp og få oversikt over hvilke kommuner/bydeler som har dette tilbudet. 

Psykolog

Hvis du ønsker å snakke med en psykolog, finner du informasjon på Helsenorge.no om hvordan du går frem og hva en psykolog kan hjelpe deg med.  

Spesialisthelsetjenester

Ved alvorlige plager kan fastlege og psykolog i kommunen henvise deg til spesialisthelsetjenester som barne- og ungdomspsykiatrisk klinikk (BUP), distriktspsykiatrisk poliklinikk/døgnbehandling (DPS), Tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB), eller andre deler av spesialisthelsetjenesten. Du kan lese mer om pakkeforløp for psykisk helse og rus her: Psykisk helse - Helsenorge

Rett til å klage

Alle som bor eller har lovlig opphold i Norge har rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester. Det gjelder også psykisk helsehjelp. 

Hvis du ikke har fått de helsetjenestene du har krav på, har du rett til å klage. På Helsenorge.no kan du lese mer om retten til helsehjelp, retten til å klage og hvordan du går frem.

Klagen skal først sendes til den du klager på. Hvis det ikke oppnås enighet, skal klagen sendes til statsforvalteren til videre klagebehandling.

Klagen skal være skriftlig og inneholde navn, adresse og telefonnummer. Hvis du er bruker eller pasient bør også personnummer oppgis. I tillegg bør klagen beskrive:

  • hva klagen gjelder
  • hvem som har tatt avgjørelsen du klager på
  • hva du mener er feil med avgjørelsen og hvorfor du mener det er feil og
  • hva du vil ha endret ved avgjørelsen.

I tillegg bør det vedlegges kopi av dokumentasjon på det du klager på, hvis dette er mulig.

Hvis du er usikker på hvordan du skal uttrykke deg skriftlig, kan du be om hjelp til å utforme klagen fra instansen som har truffet avgjørelsen du vil klage på. De skal hjelpe deg med å formuleringen. Pasient- og brukerombudet og statsforvalteren kan også hjelpe deg med å klage. (Kilde: Helsetilsynet)

Selvhjelp

Gjennom selvhjelp kan du bli bedre kjent med hva ditt problem handler om, og lære hvordan du kan håndtere det bedre. Det finnes mange gode digitale selvhjelpsverktøy, blant annet for stress, bekymring, uro og negative tankemønster, angst, depresjon og søvnvansker.

På Helsenorge.no finner du oversikt over selvhjelpsverktøy og på selvhjelp.no kan du lese mer om selvhjelp.

---------------

Les mer på sidene til Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid. (Det er der teksten over er hentet fra).

----------------

Kontaktpersoner i Søndre Land kommune

Fram til 27.08.25: Vibeke Hauge, telefon 900 64 624. E-post: vibeke.hauge@sondre-land.kommune.no

Etter 27.08.25: Tine Hegg Fredriksen, telefon 481 84 554. E-post: tinehegg.fredriksen@sondre-land.kommune.no 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Se også: Bondens nettverk - hjelpetelefon for bønder og andre 2025

 


Publisert: 27.06.2025 15.33.41
Sist endret: 09.07.2025 14.15