Viktig informasjon til foresatte, barn og unge

Her finner du viktig informasjon til foresatte, barn og unge

Trygghetsirkelen (COS): TIPS OG RÅD TIL FORELDRE/FORESATTE (klikk for å utvide)

Søndre land kommune, med fokus på COS (Trygghetsirkelen) i barnehager, skoler og foreldrekurs ønsker å gi foreldre/foresatte noen tips/råd for å ivareta familien sin på en god måte i situasjonen vi nå er i.

Hverdagen vi nå opplever påvirker oss i stor grad, ved at vi må forholde oss til restriksjoner og regler for å forhindre smitte av korona viruset. Både barn, unge og voksne blir knyttet til huset i mange  timer og det er en svært annerledes hverdag enn vi er vant til.

Vi tenker at det er noen begreper i COS (trygghetsirkelen) som foreldre/foresatte kan holde fast i denne nye hverdagen.  Det er:

STØRRE, STERKERE, KLOKERE OG GOD

STØRRE:
Det er de voksne som har ansvar (være STØRRE) for å lage en tydelig struktur over dagen. Vi bør forsøke å skape en opplevelse av sammenheng og forutsigbarhet i den nye situasjonen vi nå er i.

• Det kan være lurt å lage en dagsplan sammen med barna.
    Planen bør inneholde tidspunkt for når dere skal stå opp, når dere skal spise og når dere skal holde på med skole og hjemmekontor.
    Bruk gjerne bilder og tegninger for å visualisere dagen og heng den på kjøleskapet slik at alle kan følge med på dagen.
  • Hold på rutiner. Det er viktig for alle å få nok søvn, og ikke snu døgnet. Dette er spesielt nå da det er mye informasjon, inntrykk og tanker som skal bearbeides og forstås.
  • Forsøk å få frisk luft, gå på tur og utforsk verden rundt dere, hold barna i aktivitet til faste tider hver dag.
  • Lek med barna hver dag. Gled dere over å gjøre noe sammen. For barnehagebarn er leken dagens viktigste aktivitet. Gjør aktiviteter sammen med ungdommen også.
  • Sett grenser for hva som er tillatt og ikke.  Være en trygg voksen som tar tak og setter grenser om barn/ ungdom gjerne vil ut å møte andre og forteller om mange andre som får møtes.

Dette er en tid da vi skal holde oss til de nærmeste og sosialisere oss mindre med andre.

• Ta forhåndsregler for å hindre smitte, følg retningslinjene som er gitt fra regjeringen. På fhi.no og kommunens hjemme side.

STERKERE:
Med sterkere menes det ikke at man skal være fysisk sterkere og ha større muskler, men at vi voksne skal være FØLELSESMESSIG STERKERE enn barna.
I situasjon vi nå er i så er det en utfordring for alle å ikke bli følelsesmessig overaktivert, og det er helt normalt.
Men det er viktig for voksne å huske på at når barnet/ungdommen din blir lei seg eller redd, så kan ikke vi som voskne bli like lei oss og redde.
Vi bør som voksne ha kontroll på egne reaksjoner og følelser for å kunne hjelpe barna/ungdommen med deres følelser og reaksjoner. Å være bevisst dette vil hjelpe barna/ungdommen og andre familiemedlemmer på en god måte.

Husk også at alkohol og rusmidler gjør at barn/ungdm blir utrygge i samspill med voksne

KLOKERE:
Vi som voksne må se på situasjonen og vurdere hva som er de beste valgene for familien og barna/ungdommene våre, på kort og på lang sikt.
Dette handler om at vi voksne har mye visdom og mange erfaringer. Ta kloke valg og avgjørelser basert på den informasjonen som kommer fra myndighetene, og sortere ut hvor mye informasjon ditt barn/ungdom tåler, og hvor mye informasjon vi som voksne tar inn.

Tilpass informasjonen til ditt barns/ungdom alder og utvikling.

Gjennom sosiale medier, nyheter og TV har vi tilgang på all informasjon vi måtte ønske- i denne situasjonen kan det bli for mye. Vi som voksne bør derfor begrense inntrykkene, ved for eksempel å slå av TV-en slik at nyhetskanalen ikke står på hele døgnet.

GOD:
Å være GOD i denne sammenhengen handler og å være forståelelsesfull og raus for det barnet/ungdommen føler og opplever. Vi som voksne skal vise forståelse og være nysgjerrig på det som blir formidlet, samtidig som vi fortsatt skal sette grenser med å være både større, sterkere og kloke.

Godhet kan vises i form av handlinger, kroppsspråk og stemmebruk.
Snakk med barnet/ungdommen på forhånd om hvordan deres skal samarbeide slik at f.eks barna/ungdommen får gjort skolearbeid, de minste få leketid med voksne og du som voksen får jobbet på hjemmekontoret.
Istedenfor å kjefte på barnet/ungdommen som forstyrrer deg når du jobber. Det å være en GOD voksen skaper tillit som igjen fremmer samarbeid.

SITUASJONEN GIR OSS MULIGHETER:

Hvis vi som foreldre/foresatte klarer å være:

STØRRE, STERKERE, KLOKERE OG GODE i møte med barna/ungdommen, vil dette gi dem et godt utgangspunkt for å bli gode voksne. I situasjonen vi er nå kan det å få mere tid sammen med barna/ungdommen fører til at samholdet øker, vi får større toleranse for andre og viser tillit til hverandre. Dette er virkelig med på å styrke tilknytningen mellom deg og barnet/ungdommen din.

HEIA ALLE FOREDRE/FORESATTE som med styrke, klokskap og godhet kommer seg gjennom hverdagen hjemme!

Ta gjerne kontakt med barnehagen, skolen, helsestasjon og hjemveileder hvis dere trenger støtte i foreldre arbeidet i disse ukene.

Råd om å snakke med barn og unge og koronavirus

Lenke til informasjon på helsedirektoratets sider

Kontaktttelefon for barn og unge i Innlandet

Det er opprettet kontakttelefon for barn og unge i Innlandet:

• Telefonnummer 948 79 895
  • Målgruppe 0-18 år
  • Telefonen er betjent fra PPT tjenesten i Midt-Gudbrandsdal
  • Åpningstider fra 08-18 på hverdager

Send gjerne SMS hvis du har et enkelt spørsmål.

Kontakttelefon for barn, unge og foresatte i Søndre Land

Det er opprettet en egen kontakttelefon i Søndre Land for deg som har spørsmål, eller trenger noen å snakke med.

• Telefonnummer 918 56 399
  • Telefonen er betjent 09-15 hver dag i påska

Barnevernvakt

Ved behov for å kontakte barnevernvakten kan du ringe barnevernvakten for Gjøvikregionen, Gran og Lunner på telefon 61 18 95 44