Tre nye smittetilfeller i Søndre Land onsdag kveld

Kommunen fikk i kveld varsel om 3 nye smittede. Det er to unge voksne i samme husstand, med moderate symptomer – og som testet seg etter å ha blitt varslet om at de var nærkontakter til en smittet i annen kommune. Den siste er en ungdom, som testet seg korrekt på grunn av moderate symptomer, men der smittekilden ikke er entydig avklart ennå.

Smittesporingen har ført til at Nordre Land besluttet å gjennomføre omfattende testing av medelever ved en andre klasse på Dokka videregående skole allerede i kveld. Dette er blant annet for å kunne oppfylle de nye vilkår om at personer under 18 år, uten symptomer, kan unntas karantene ved negativ testsvar.

Andre relevante nærkontakter har også fått tilbud om testing i kveld – og ytterligere testing vil bli gjort i morgen, slik at hjemkommunen Søndre Land forhåpentlig raskt får oversikt over situasjonen.

Det gjenstår ennå noe sporingsarbeide – som vil foregå utover kvelden.

Publisert: 01.09.2021 22.38.59