Tiltak for å håndtere en ustabil smittesituasjon i Gjøvikregionen

Østre Toten og Gran kommune opplever nå en situasjon med betydelig smitteøkning, og har dermed iverksatt lokale, strengere tiltak. Smittesituasjonen i de fire andre kommunene i Gjøvikregionen (Gjøvik, Vestre Toten, Nordre Land og Søndre Land) er mer oversiktlig og avgrenset. Smittesituasjonen i regionen må likevel vurderes som ustabil. Kommunene har besluttet å gjøre noen endringer i smittevernstiltakene, innenfor de gjeldende nasjonale anbefalinger.

Mandag kveld ble det besluttet at alle kommunene i Viken, pluss Gran kommune får det strengeste tiltaksnivået – nivå A (særlig høyt tiltaksnivå) for smittevern, slik det framgår av Koronaforskriften. Dette ble besluttet av regjeringen.
Fra før har også Oslo svært strenge tiltak.

Uoversiktlig smittesituasjon i Østre Toten
Onsdag kveld ble det kjent at statsforvalteren på vegne av Østre Toten ber Helsedirektoratet om å bli innlemmet i det nest strengeste tiltaksnivået – nivå B – som er noe mildere enn Viken og Gran. Dette kommer som følge av at kommuneoverlegen anser smittesituasjonen der som uoversiktlig og alvorlig.

Østre Toten kommune har pr 17.03.21 nå 22 smittetilfeller, 220 personer sitter i karantene og rundt 400 er i ventekarantene.

De fire andre kommunene i Gjøvikregionen vurderer smittesituasjonen som mer oversiktlig, men følger nøye med på utviklingen i regionen. Alle fem kommuner i regionen og deres kommuneoverleger er i regelmessig dialog med hverandre.

Kommunene Gjøvik, Vestre Toten, Nordre og Søndre Land innfører en rekke forsterkede tiltak:

Anbefaler mer munnbindbruk
Munnbind bør brukes i situasjoner der du ikke kan holde mer enn en meters avstand. Dette gjelder særlig i butikker og dersom du må reise kollektivt. Det er også viktig i en-til-en-behandlinger som for eksempel hos frisør, hudpleie eller taxi. Butikker og kjøpesentre kan kreve bruk av munnbind i sine lokaler.

Hjemmekontor
Dersom Østre Toten får tiltaksnivå B, innebærer det at de pålegger innbyggerne sine om å ha hjemmekontor der det er mulig. Dette har også Gran kommune innført sammen med Viken og Oslo. Det innebærer også at de som bor i Gjøvikregionen, men jobber i de nevnte områdene, skal ha hjemmekontor når det er mulig.

Vil teste ansatte i omsorgsyrkene
Helsepersonell som bor i Viken, Oslo, Gran eller Østre Toten kommune og jobber med pasientrettet kontakt i de fire øvrige kommunene i Gjøvikregionen skal nå testes hver sjuende dag.

Status for butikker, utesteder, arrangører og treningssenter
Gjøvik, Vestre Toten, Nordre Land og Søndre Land følger de smittevernreglene som foreligger nasjonalt. Der er det blant annet tillatt både å servere alkohol og mat på restauranter. Det er også lov til å ha arrangement med inntil hundre personer når de har tilviste plasser. Ingen butikker, kjøpesenter eller treningssenter er stengt.

For at det fortsatt skal kunne holdes åpent, må smitteverntiltak følges strengt. Blant andre, så vil rådgivere fra Miljørettet helsevern IKS foreta inspeksjoner, og tilstrebe å ha god dialog og veiledning med aktørene innenfor disse bransjene. Avvik vil bli rapportert til kommuneoverlegene, som kan vedta stengning om nødvendig.

Avstand og håndhygiene er fremdeles svært viktig
Kommunene ber folk respektere oppfordringene til å begrense antall sosiale kontakter, i samsvar med de nasjonal rådene som er gitt. Reising og samlinger av mennesker må begrenses. Her har både gjester og næringslivet et ansvar. Registrering av gjester på utesteder, treningssentre, svømmehaller, arrangementer og liknende er avgjørende for at smittesporing skal kunne skje raskt og effektivt. Smittetilfellene vi har i vår region og ellers i landet er i hovedsak av den britiske muterte varianten.

Vi minner om at innbyggerne i de kommunene med de strengeste tiltakene skal følge hjemkommunens regler og restriksjoner ved besøk til kommuner med lavere tiltaksnivå. For eksempel bør ikke innbyggerne reise til andre kommuner for verken å trene, handle, spise på restaurant eller delta på arrangementer.

Med disse tiltakene håper nabokommunene til Østre Toten å kunne beholde kontrollen over smittespredningen i regionen, men også bidra til at Østre Toten gjenvinner kontrollen over sitt utbrudd.

Dersom smitten ser ut til å skulle spre seg på tross av tiltakene, vil de øvrige kommunene reagere raskt og vurdere å innføre samme nivå som Østre Toten kommune.

Publisert: 17.03.2021 21.21.46