Test og karantene i barnehager og skoler

Fra 16. august kan nærkontakter til smittede i barnehager og skoler slippe karantene dersom de følger krav til testing.

Husstandsmedlemmer, kjærester og tilsvarende nære kontakter til den smittede må fortsatt i karantene.

Målet med testingen er at barn/elever skal kunne være mest mulig tilstede i barnehagen, på skolen og ved sine fritidsaktiviteter. Det er viktig at barn og unge får en mest mulig normal barnehage- og skolehverdag og at forutsetningene for dette nå er tilstede, selv om det fortsatt vil være et omfang av smitte i samfunnet.

De aller fleste ansatte i barnehage og skole har gjennom vaksinasjon oppnådd det som defineres som beskyttelse – altså noe mindre risiko for å bli smittet, mindre risiko for å spre smitte og mildere sykdomsforløp dersom vaksinerte smittes.

Erfaringene har vist at smittespredning i svært liten grad skjer i barnehagen/skolen, men i hjemmet og blant de som ellers er aller tettest på hverandre.

Bruk av testing fremfor karantene har vist seg å være minst like effektivt/virkningsfullt og lite inngripende.

Når smitte oppstår
Når smitte oppstår blant barn/voksne i barnehage og skole vil det etterhvert bli håndtert slik:

• Den smittede blir som tidligere satt i isolasjon

• Den smittedes husstandsmedlemmer og nærmeste kontakter får ordinær smittekarantene.

• Det vil så raskt som mulig (dag 1) bli foretatt testing av «de tradisjonelle nærkontaktene» (avdelingen, klassen, aktuelle voksne/evt andre), med hurtigtest på teststasjonen på Odnes. Det er foreldrenes/de foresattes ansvar å komme til teststasjonen. Barnehagen/skolen skal bistå i vurderingene av hvem som bør testes utover avdelingen/klassen. Ved negativ test unntas de smittekarantene.

• Ved påvist smitte ved barnehage og skole vil den aktuelle avdeling/klasse bli kontaktet og få informasjon om testing og hvordan dette skal gjennomføres. Testen som utføres er nasal hurtigtest. Prøvesvar vil komme innen 20 minutter, og ved negativt prøvesvar kan eleven gå tilbake til barnehage/skole/fritidsaktivitet.

• Barn under 12 år skal også ha en test nummer 2 - dag 3, 4 eller 5.

• Barn/ungdom over 12 år skal i tillegg til test dag 1 og dag 3 ha en tredje test dag 5

• Testing i regi av kommunehelsetjenesten er å anse som helsehjelp og det kreves samtykke fra foreldre til barn under 16 år. Samtykkeskjema blir utdelt på teststasjonen ved test nummer 1.

• Test nummer 2 og 3 vil foretas på den enkelte skole/barnehage og foregår i regi av skolehelsetjenesten med bistand fra de trygge voksne som er nærmest barnet/ eleven. For ungdomsskolen vil test 2 og 3 foregå i klasserommet med bruk av hurtigtest som eleven tar selv, etter veiledning fra helsesykepleier ved skolen.

• Fullvaksinerte er unntatt fra smittekarantene. Man regnes som fullvaksinert en uke etter andre vaksinedose.

• Merk at voksne som er beskyttet skal fortsette å jobbe som normalt selv om de har vært nærkontakt til smittet barn.

Er testene negative er smitteoppfølgingen over. Følges denne rutinen kan den berørte klassen eller gruppen fortsette sin vanlige virksomhet på grønt nivå under testperioden. De slipper dermed å være hjemme i smittekarantene. Tester noen positivt, vil testteamet/smittesporingsteamet håndtere det på vanlig måte.

Dersom foresatte ikke ønsker at barnet/eleven skal testes, må barnet/eleven holdes i karantene i inntil 10 dager.

Publisert: 24.08.2021 14.34.54