Takk til dere alle!

På noen få uker har hverdagen vår blitt totalt forandret. Vi lever i en slags unntakstilstand. I denne unntakstilstanden tar vi del i en nasjonal dugnad for redusere alvorlig sykdom og død. Vi er imponert over alle dyktige kommunalt ansatte som bidrar. Takk til dere som går på jobb som normalt, til dere som av ulike grunner arbeider hjemmefra – med eller uten barnepass som en av arbeidsoppgavene, og til folkevalgte som tar digitale kvantesprang for å utøve rollen sin!

Men dugnaden har også en pris. I lokalsamfunnet vårt er mange med og betaler den. Fra NAV får vi foruroligende tall på permitterte og oppsagte, utsatte barn og unge er enda mer utsatte, ensomme er enda mer ensomme og deler av det lokale næringslivet blør. Lista kan gjøres mye lengre. Derfor er en viktig del av dugnaden også å bidra til at de langsiktig menneskelige og økonomiske konsekvensene ikke blir for store. I den kommunale kriseledelsen dreies mer og mer av oppmerksomheten vår nå mot dette, og det er et arbeid som nok vil pågå lenge etter at den medisinske delen av krisa er over.
Snart er det påske. Den blir også annerledes enn vanlig. Vi vil tro flere med oss kjenner på en usikkerhet knyttet til om vi kommer i en situasjon med opptrapping i antall smittede og syke. Samtidig opplever vi flotte vårdager. Vi kan se at naturen tar sats med retning mot sommer. Det er vårt ønske at krisa vi nå er oppe i, og det som følger med den, i minst mulig grad skal stå i veien for at hver og en kan få ta våren inn over seg. Det trenger vi.
Nok en gang: Takk til dere alle for det dere gjør hver dag, og riktig god påske!

Anne Hagenborg                                       Arne Skogsbakken
Ordfører                                                              Rådmann