Stor beredskapsøvelse i Hov sentrum

Det vil foregå en stor beredskapsøvelse mellom klokken 16 og 21 i dag, 19. oktober 2023. Øvelsen vil kunne innbefatte bevæpnet politi, med mulig avfyring av skudd, foruten utrykningskjøretøyer fra brannvesenet, ambulanse og politi.

Kommunen har nettopp mottatt informasjon om at politiet vil avholde en storskala beredskapsøvelse i Hov sentrum, i ettermiddag mellom klokken 16 og 21.

Det skal simuleres en hendelse om pågående livstruende vold (PLIVO) ved NAV-kontoret ved rådhuset. Sannsynligvis vil man ikke merke noe aktivitet før nærmere klokken 17, men det kan være greit å merke seg at det vil kunne bli flere utrykningskjøretøyere fra flere etater, med både blålys og sirener. Man kan heller ikke utelukke at man vil se bevæpnet politiet, og mulig avfyring av ett eller flere skudd.

Det er viktig å formidle at dette altså er en øvelse, og kommunen oppfordrer spesielt foreldre til å informere sine barn og ungdommer som kanskje har aktiviteter i og rundt sentrum i ettermiddag og kveld.

Kommunen informerer i tillegg til egen hjemmeside, på Facebook, gjennom IST, flyktningetjenesten og Sølve og andre varslingssystemer.

Illustrasjonsbilde for beredskap, ved bluret situasjon med mange blålys og rødlys som blinker

Illustrasjonsbilde: Adobe Stock

Publisert: 19.10.2023 11.13.24