Status Søndre Land 4.januar: 15 smittede personer i isolasjon

Siden nyttårsdagen har Søndre Land sporingsteam nå 15 personer under oppfølging i isolasjon. 10 har pr 04.01 kl 22:00 fått bekreftet smitte med PCR, etter positiv hurtigtesting eller selvtest.

De er testet enten på grunn av symptomer, noen også med status som nærkontakter, eller er testet etter opphold utenlands.

Fem har meldt om positivt utslag på selvtesting, og er idag testet med pcr-metoden. Det er flere av disse som har midlertidig opphold i kommunen, dvs folkeregistrert i annen kommune, men har valgt å fullføre isolasjonstiden der de befinner seg. Det er milde til moderate symptomer.

Smitteveien er enten kjent eller mistenkt for alle så nær som en. Kilden til smitten synes for alle å være utenfor kommunen, mens noen har så smittet personer i egen husstand.

Det er bare meldt en positiv selvtest, etter massetestingen av elever og lærere i skolen, og personalet i barnehagene før skolestart tirsdag.

Publisert: 05.01.2022 09.35.16