Status korona i Søndre Land

Det er for tiden ingen smittede i Søndre Land kommune. Kommunens smittesporingsteam følger opp to personer som har vært i nærkontakt med smittede i andre kommuner. Disse er i karantene nå. Kommuneoverlegen følger koronasituasjonen i regionen tett.

Vi ser nå en oppblomstring av koronasmittede i nabokommunene våre. Så langt har vi vært relativt forskånet hos oss. Oppblomstringen er imidlertid en tydelig påminnelse om den alvorlige situasjonen vi er inne i, og om hvor lite som skal til før kraftige tiltak må iverksettes.

Fra kommunens side vil vi derfor – nok en gang – understreke viktigheten av å vaske hender, holde avstand og være hjemme hvis du er syk. For dem som måtte kjenne symptomer som er forenlig med korona, minner vi om at teststasjonen på Odnes er åpen. For å avtale testing, ringer du telefon 907 82 072. Telefonen er åpen mandag til fredag kl. 08.30 -11.00 og 12.30 – 14.30.

Situasjonen er krevende på mange vis. For noen er den ekstra krevende. Vi er imponert over oppslutningen innbyggerne i Søndre Land har vist til rådene som er gitt, og til tiltakene som er iverksatt. Per i dag er det dessverre lite annet vi kan gjøre enn å oppfordre til fortsatt utholdenhet. Forhåpentligvis kommer vi da sammen gjennom denne krevende tiden uten de altfor store negative konsekvensene.

Anne Hagenborg          Jens A. Mørch                      Arne Skogsbakken
ordfører                        kommuneoverlege               rådmann

HUSK
de alminnelige smittevernreglene; vaske hender, holde avstand og holde deg hjemme når du er syk!

Publisert: 26.10.2020 15.30.00