Søndre Land ønsker å åpne opp for barn og unge

Vil regjeringen lempe på restriksjonene mandag?

På kriseledelsens møte fredag kom det fram et klart ønske om at kommunen bør begynne å åpne opp igjen når det gjelder idrettsarenaer slik at barn og unge kan begynne å trene litt igjen.

Det var kultursjef Sander Willassen som fremmet forslaget og medlemmene av kriseledelsen sa seg enig i dette, men kunne ikke vedta det da regjeringens råd tilsier at dette skal holdes stengt.

Det var regjeringens råd og pålegg fra 4. januar som førte til denne nedstengingen der Søndre Land-Hallen, idrettsarenaer, kulturlokaler i rådhuset og ungdomsklubben ble midlertidig stengt for aktivitet. Den økende smitten blant befolkningen etter juleferien var den bekymrende årsaken.

Nå, snart to uker etterpå, viser det seg at smitten er minimal  for Søndre Lands vedkommende. For tiden er det kun en smittet person i kommunen og vedkommende er i isolasjon.

Kriseledelsen vedtok at saken skal tas opp igjen etter regjeringens pressekonferanse førstkommende mandag. Det er å håpe at man lemper på restriksjonene slik at større aktivitet blant barn og unge kan gjenopptas der man lokalt finner dette forsvarlig.

Kriseledelsen har berammet nytt møte tirsdag morgen klokken 07:00 og vil da vurdere saken på nytt på bakgrunn av regjeringens beslutninger.

Publisert: 16.01.2021 14.02.13