Informasjonsmøte om solkraftverk 19. april 18.00

Tirsdag 19. april 18.00 blir det informasjonsmøte i kommunestyresalen i rådhuset i Hov.

Energeia AS (utbygger) og Søndre Land kommune inviterer til et første møte om mulig solkraftverk i Øystadmarka.

Solkraftverket er planlagt på et område på vel 1700 dekar, og vil strekke seg over tre eiendommer: Løken Nedre, Sørumsmarka og Øystadmarka. Sistnevnte eies av Søndre Land Kommune og utgjør med sine rundt 1000 dekar det største arealet. Navnet på det nye solkraftverket har derfor blitt «Solkraftverk Øystadmarka».

Saken har vært til behandling i formannskapet 6. april, og ble enstemmig sendt videre til kommunestyret for endelig avgjørelse 25. april. I den anledning inviterer vi til et møte for å informere og også svare på spørsmål som enkelte kanskje har allerede nå.

Avtalen kommunen og grunneierne inngår forutsetter at Energeia får konsesjon av NVE. Dersom utbygger får konsesjon, vil det bli flere folkemøter og også høringer.

Det blir altså rikelig anledning til å få sagt sin mening og stilt nødvendige spørsmål – første mulighet blir allerede første tirsdag etter påske. Kommunen vil være representert ved blant annet ordfører og rådmann.

I kommende utgave av Bolyst Magasinet, som distribueres i månedsskifte april - mai, vil du kunne lese mer om planene. Artikkelen er allerede lagt ut digitalt, slik at du kan lese den på Bolyst-sidene.

Solceller

Illustrasjonsfoto: Pixabay