Smitte fra låvemøtet på Gran har spredt seg til Gjøvik og Toten

Vi publiserer denne pressemeldingen fra Gjøvik, Østre Toten og Vestre Toten kommuner på våre sider da dette er nyttig informasjon også for våre innbyggere:

"Rett før påske var det et allerede mye medieomtalt møte på Gran. Nå viser det seg at dette arrangementet har medført smitte og karantetiltak hos innbyggere i Gjøvik, Vestre Toten og Østre Toten. Ingen av disse innbyggerne har vært til stede på arrangementet.

I Østre Toten er det foreløpig to smittede som indirekte kan spores tilbake til møtet, og 10 personer er i karantene. I Vestre Toten er fem i karantene. I Gjøvik er to smittet via flere ledd tilbake til Gran, og 70 er i karantene. Den ene smittede er ansatt på Haugtun, og den andre er beboer. Begge to er vaksinert.

Ingen har gjort noe galt
Smittesporing foregår fortsatt. Det er fare for at antall smittede kan øke, og at flere personer kommer i karantene.

- Det er viktig å presisere at ingen av de smittede i Gjøvik og Østre Toten har gjort noe galt. Og så er det viktig å være klar over at selv om du er vaksinert, er det viktig at du tester deg dersom du ikke føler deg i form, eller tror du kan ha vært utsatt for smitte, sier kommuneoverlegene Siri Fuglem Berg (Gjøvik), Rebecca Setsaas (Østre Toten) og Jens Mørch (Vestre Toten).

Store ringvirkninger
De tre kommuneoverlegene appellerer nå til innbyggerne i sine kommuner om fortsatt å være oppmerksomme på hvor raskt smitten kan spre seg over større områder.
- Dette møtet på Gran viser hvor store ringvirkninger ett møte kan få. Ved minste mistanke om at du har vært i nærheten av noen av deltakerne, eller nærkontakter av deltakerne, oppfordrer vi deg til å ta samfunnsansvar ved å teste deg, sier kommuneoverlegene.

All testing er taushetsbelagt. Selv om arrangementet på Gran er politianmeldt, så vil ikke det få noen konsekvenser for den som tester seg."

-------------------

Dette kan også ha spredd seg til Søndre Land. Vi ber derfor våre innbyggere, som merker symtomer, om å bestille testing på Odnes teststasjon, telefon 907 82 072. Telefonen er åpen mandag til fredag kl. 08.00 -10.30.

Publisert: 15.04.2021 18.09.55