Skal det være lov å ta av/lande med sportsfly på Trevassisen?

Ringerike og Toten sportsflyklubb søker Søndre Land kommune om tillatelse til å lande med sportsfly på Trevassisen. Sportsflyklubben holder til på Bøverbru, og ønsker å lande på Trevatn da terrenget rundt ønsket landingsplass kan være ideelt for trening av motorkutt for nye piloter, søker har selv tilgang på hytte der, og er kjent med is-tykkelse og andre forhold på isen.

Kriterer for søknad om å lande på isen:

-Aktuell periode på året 1. desember til 15. april

-Minimum 15cm is-tykkelse, og maksimalt 10 cm. snø på isen.  Det skal ikke brøytes landingsplass.

-Max 4 landinger/4 avganger pr uke, maksimalt 25 landinger/avganger for hele perioden

-Det skal kun landes et bestemt sted på Trevatn, se vedlagt kartutsnitt

-Kun sportsfly fra Ringerike og Toten Sportsfly kan brukes

-Kun sportsflymotorer, som er godkjent for bruk i sportsfly kan benyttes (max100hk)

I først om gang ønsker vi kun og se på dette som et prøve prosjekt, for og se hva folk som holder til på Trevatna syns om dette. Vi søker derfor om en tillatelse for to år i første omgang, fra og med 2023 og til 31.12.2024.

Landingsområdet

Kart over Treavtn med merket landingsplass

Den mørkeblå tykke streken markerer den ønskede landingsplassen.  Plassen er valgt ut fordi inn- og utflyging er trygt her.

Det er lett å sjekke iskvaliteten, og erfaring tilsier at isen er tykk og fin i dette området. Vi ser det er mye hytter her, men for oss som flygere er dette positivt, hvis uhellet er ute vil dette bli sett.

Det skal ikke brøytes, eller på andre måter gjøres noen tiltak for at småflyene skal lande på isen.  Det landes kun når forholdene beskrevet over er tilstede.

Behandling av søknaden i Søndre Land kommune:

Søndre Land kommune sender søknaden på høring til og gjennom grunneiere med hyttefelt i området, slik at de kan formidle varselet via sin kontaktinformasjon til hytteeiere.

Varselet blir også lagt ut på FB, både på Hyttenabo på Trevatn sin side, og kommunens offisielle FB side.

Formålet med høringen vil være å finne ut om det er motforestillinger mot at sportsfly kan få tillatelse til å lande på Trevassisen på de vilkår som er nevnt over. Disse tas inn i saksbehandlingen av søknaden. Tilbakemeldinger, positive som ikke så positive sendes på e-post til: anette.sand@sondre-land.kommune.no Tilbakemeldinger som gis på FB vil ikke bli tatt inn i videre saksbehandling.

Frist for å gi tilbakemelding settes til søndag 5.3.2023.

Bildet viser to småfly på islagt vann

Foto: Adobe Stock

Publisert: 22.02.2023 07.28.01