Seks bygningsarbeidere ved Hovlitunet smittet av covid-19

Etter at det i går ble gjennomført 91 tester ved byggeplassen på Hovlitunet, er det bekreftet seks positive tester. Alle smittede er kontaktet og er i isolasjon. Kartlegging av nærkontakter pågår. De resterende 85 testet negativt.

En av de smittede er hjemmehørende i Søndre Land kommune. Tre er midlertidig bosatt i kommunen og blir fulgt opp her. De to siste er hjemmehørende i andre kommuner. Disse kommunene er varslet.

Byggearbeidene ble midlertidig stoppet i dag. Vi har nå fått bedre oversikt over situasjonen. I samråd med kommuneoverlegen og Folkehelseinstituttet, er det besluttet at arbeidet kan gjenopptas fra og med i morgen, onsdag. Bygningsarbeidere som har testet negativt, ikke er definert som nærkontakter og er symptomfrie, møter på jobb som vanlig.

Det gjenstår å teste et mindre antall bygningsarbeidere. Disse vil bli testet og kan ikke vende tilbake til byggeplassen før de kan legge fram negativt testresultat.

Det arbeides fremdeles med smittesporing. Vi vurderer likevel situasjonen så vidt avklart at det er forsvarlig å gjenoppta byggearbeidene.

Publisert: 10.11.2020 17.13.47