Pårørendeskole for deg som er pårørende til person med demensssykdom starter 19.10.22

Pårørendeskole - et undervisningstilbud til deg som er pårørende til en person med demenssykdom

Hvorfor pårørendeskole

Mange undersøkelser viser at pårørende til personer med demens har et stort behov for kunnskap, hjelp og støtte i forhold til å være pårørende. Kurset vil gi mye informasjon og mulighet til å dele erfaringer med andre pårørende.

Målsetting for pårørendeskolen

• Å gi pårørende til personer med demens økt kunnskap om og forståelse for demenssykdommene.
  • Å bedre kvaliteten på samværet med den syke, både hjemme og på institusjon.
  • Å gi grunnlag for at pårørende bedre kan takle sin situasjon i forhold til familie og venner.
  • Å gi kunnskap om lover og rettigheter og hvordan forholde seg til offentlig hjelpeapparat.

I Søndre Land kommune har vi mange kompetente fagfolk, og noen av disse er invitert til å forelese på pårørendeskolen. Første dagen vil fokus være sykdommen og personen med demens, mens andre dagen vil ha fokus rettet mot pårørende. Vi kommer innom følgende tema:

• Sykdomslære
  • Kommunikasjon
  • Utfordrende atferd
  • Velferdsteknologi
  • Lovverk og kommunlat tilbud
  • Pårørendefortelling
  • Aktivitet
  • Nettverkskartlegging
  • Hva er viktig for deg?

Det er selvsagt avsatt tid til den gode samtale blant deltagerne, frisk luft og servering underveis.

Informasjon/Påmelding

Nasjonalforeningen for folkehelsen

Fylkeskontoret for Innlandet

Tlf.: 62 51 79 10 / innlandet@nasjonalforeningen.no

Søndre Land demensforening

Aase Raa

Tlf.: 950 52 767

Demenskoordinator

Caroline Bakken

Tlf.: 900 14 850 (til stede man- og onsdager) caroline.bakken@sondre-land.kommune.no

Påmeldingsfrist: 12.10.2022
Pris pr deltaker: kr 300,-

Dersom du har behov for avlastning i kurstiden eller behov for transport, gi oss beskjed ved påmelding – vi ønsker å bidra, for at du får deltatt.Vi tar forbehold om endring i programmet.

VELKOMMEN!

Publisert: 12.09.2022 08.08.15