Organisering av frivillighet

Søndre Land kommune har en avtale med VilMer vedrørende formidling av frivillighet. VilMer har som følge av koronaviruset tilbudt å avhjelpe kommunen med å organisere frivillig hjelp til hjemmeboende med behov for dette.

Formålet med ordningen er å redusere smittespredning, gjennom utlevering av nødvendige husholdningsartikler og annen praktisk hjelp til privatpersoner i hjemmeisolering eller hjemmekarantene.

Hva er det behov for bidrag med?

-Handling av matvarer til husstander som er i karantene, til personer som har blitt syke eller som er i risikogruppen. Tilbudet gis til de som ikke har familie eller bekjente som kan være til hjelp. VilMer kan koordinere innkjøp av nødvendige varer for 3 dager av gangen.

- Annen praktisk hjelp som lufting av hund eller andre nødvendige gjøremål.

-Telefonvenner. Det vil etter hvert kunne bli mange som blir isolerte i lengre tid, og som derfor ønsker noen å snakke med. Det er ikke snakk om å tilby helsefaglig kompetanse, kun en samtalepartner for å avhjelpe ensomhet.

Dersom du ønsker å bidra:

Ta kontakt med VilMer på tlf 913 60068 e-post kontakt@vilmer.no eller send en melding på facebook her: https://vilmer.no/kontakt-oss

Telefonen vil være bemannet mellom kl 9 og 14 mandag til fredag.

Her vil du møte personer med erfaring på å organisere frivillighet som vil ta i mot informasjon om hvem du er og hva du ønsker å bidra med.

Helsedirektoratet har laget en veileder for frivillighet i forbindelse med koronaviruset. Viktig å lese rådene som handler om å forbygge smittespredning når man bidrar som frivillig.

• Matvarer skal settes på trappen og ikke leveres inne i huset
  • Det skal benyttes engangshansker
  • Frivillige skal ikke bistå med søppelhåndtering
  • Hunden skal leveres utenfor huset
  • Fysisk kontakt skal ikke finne sted, herunder skal man ikke håndtere fysiske penger.

Dersom du har behov for bistand:

Ta kontakt med VilMer på 913 60068 eller kontakt@vilmer.no

Her vil du møte personer som tar imot ditt ønske om bistand, og setter deg i kontakt med noen som kan hjelpe. Merk at dette er frivillige som ikke kan bistå med råd eller hjelp når det gjelder helsespørsmål. Da må du ringe fastlegen din først (ordinær kontortid) eller legevakten på kveld, natt og helger. Telefonnummeret til legevakten er 116 117. Hvis liv og helse er i fare, ring 113.

Da dette er et tiltak som raskt har blitt satt i verk har vi ikke mulighet til å gi kjøregodtgjørelse eller annen økonomisk kompensasjon. Vi setter stor pris på solidariteten og medmenneskeligheten som vises i denne vanskelige sitasjonen.

Vi oppfordrer folk til å ta direkte kontakt med butikkene for bestilling av varer der det lar seg gjøre.

Søndre Land kommune har vært i kontakt med kommunens dagligvarebutikker.

Joker Fall: Tlf 61 12 20 05

Per i dag er det kun Joker Fall som tilbyr hjemkjøring. De har utvidet dette tilbudet til å gjelde alle dager. Hjemkjøring er gratis ved handling over 500,-. Man kan opprette konto hos Joker, og få faktura.

Joker tilbyr også å ta imot bestilling per telefon, pakke varer og sette dem utenfor butikken til avtalt tid for henting. Betaling skjer via VIPPS.

Rema 1000 Hov: Tlf: 61 12 20 12

Per i dag ingen utkjøring eller fakturaordning for privatpersoner, men ved behov er man innstilt på å finne løsninger for den enkelte.

Nærbutikken Vestsida: Tlf: 61 12 70 60

Per i dag ikke tilbud om utkjøring eller faktura.

Kiwi Hov: Tlf 61 12 30 72

Per i dag ikke tilbud om utkjøring eller faktura.

Det jobbes i Kiwi-konsernet for å finne løsninger for deres butikker.

Publisert: 17.03.2020 12.47.47