Opprettholdelse av besøksforbud i sykehjem og fellesarealer i omsorgsboliger

Det er flere som i det siste har henvendt seg til kommunen med spørsmål om de kan få besøke sine pårørende innlagt på Hovli sykehjem. Bakgrunnen for spørsmålene er at det i noen kommuner er åpnet opp for en slik besøksordning. Det er også kommet spørsmål om hva som skiller Hovli sykehjem og Eldresenteret.

Vi har stor forståelse for at mange synes det har gått lang tid som de ikke har fått besøkt sine nære.

Kriseledelsen i Søndre Land kommune har imidlertid vedtatt å fortsatt opprettholde besøksforbud i Hovli sykehjem og i fellesareal i omsorgsboliger. Vi forholder oss til skriftlige anbefalinger gitt av helsedirektoratet og FHI, og de har ikke kommet med nye anbefalinger knyttet til besøk i institusjon.

Det er flere områder i samfunnet vårt som har åpnet opp nå, og dette kan føre til at vi får mer smitte i befolkningen. Eldre pasienter innlagt i institusjon er den mest sårbare gruppen ved smitte av covid-19. Vi har fram til nå lykkes med å unngå smitte i sykehjemmet, og vi vil fortsatt gjøre det vi kan for å unngå at dette skal skje. Hovli sykehjem har skaffet tilveie digitale løsninger slik at pasienter og pårørende kan få se hverandre i samtalen når de snakker sammen. Vi håper dette gjør det noe lettere å måtte holde avstand.

Hovli sykehjem er en institusjon. Eldresenteret er en omsorgsbolig, og de som bor der har egen privat leilighet. Det er ikke gitt generelt besøksforbud av personer i egne hjem, men samme restriksjon som i institusjon gjelder for fellesareal i omsorgsboliger.

Publisert: 06.05.2020 20.44.59