Nytt tilfelle i Søndre Land - ikke uventet

Kommunelegen fikk i dag melding om en ny, smittet person i Søndre Land. Vedkommende, en voksen mann, var allerede i karantene etter å ha fått beskjed om nærkontakt med smittet fra annen kommune straks før helgen. Det er milde til moderate symptomer som har utviklet seg i karantenetiden. Han er i bedring allerede.

Nærkontaktsporingen har ikke vist grunn til å mistenke ytterligere spredning, men nærkontakter er satt i karantene og blir testet. Tilfellet har ingen sammenheng med situasjonen på byggeplassen Hovlitunet. Der fortsetter sporingsarbeidet med ny massetesting i morgen. Som sist, er dette testing av i utgangspunktet friske personer på anlegget som ikke er omfattet av karantene, altså uten holdepunkter for at de kan ha vært smitteutsatt på arbeidsplassen.

Vi håper ikke på gjentagelse av torsdagens noe overraskende funn av seks positive, men det er derfor vi tester på ny. De smittede er fordelt på tre ulike grupper. Deres nærkontakter, på jobb og utenfor, er kartlagt og satt i karantene. Det er fremdeles ikke funnet holdepunkter for noen sikker sammenheng mellom disse, annet at de har arbeidet på Hovlitunet.

Det store antall negative tester gir fremdeles grunn til å tro at smitten er avgrenset, og at det stadig er forsvarlig å ha drift på anlegget. Testsvarene nå, der svar ventes i løpet av helgen, vil være avgjørende for om det må gjøres andre tiltak.

Publisert: 11.11.2020 18.33.25