Nytt smittetilfelle i Søndre Land

Sent i går kveld 17.11 fikk kommunelegen beskjed om nytt smittetilfelle i Søndre Land

Personen, en ung kvinne med meget milde symptomer, var allerede i karantene på grunn av nærkontakt med kjent smittetilfelle i forrige uke. Det er iverksatt de vanlige tiltak overfor nærkontakter, og som følges opp på vanlig måte.

Etter den initiale smittesporingen, ble det tatt beslutning om å sette hennes klasse på Gjøvik videregående i karantene. Det er liten mistanke for smittefare på skolen, ettersom elven har vært borte store deler av forrige uke. Men det er framkommet opplysninger om nærkontakter elevene i mellom på fritiden i en periode der smitterisiko ikke kunne utelukkes. Kommunelegen har derfor, i samarbeid med ledere på Gjøvik videregående skole, pålagt klassen karantene fram til 20.11, med anbefaling om testing av medelever og de aktuelle lærere.

- Vi ser stadig oftere hvor lett det smitter mellom personer med lite eller ingen symptomer, og at ungdomsgruppen er spesielt utsatt, slik vi har sett i andre kommuner. Derfor må terskelen for slike tiltak være lav, sier kommuneoverlege Jens Mørch.

Publisert: 18.11.2020 08.18.10