Nye smittetilfeller i Søndre Land lørdag

Sporingsteamet i Søndre har fått meldt 4 nye smittetilfeller, der alle ser ut til å kunne spores til kjente kilder. Det er i tillegg meldt 7 positive selvtester, som behandles som smittet, men der PCR bekreftelse ikke foreligger ennå.

Søndre Land har 38 smittede i isolasjon, men flere av disse avslutter i løpet av helgen.

Endringene i karantenerådene og tiltakene som ble innført allerede fredag, etter regjeringens pressekonferansen, har FHI bekreftet kan ha tilbakevirkende kraft. Dette har medført en betydelig merbelastning på kommunens smittesporingstelefon.

Ettersom dette er godt forklart på helsenorge.no, så ber kommunelegen innstendig folk som lurer på hva som gjelder for de, å først søke etter svar der, eller tilsvarende nettsteder.

Han understreker at tiltakene for personer som er smittet og husstandsmedlemmer og andre nærkontakter som derfor er pålagt smittekarantene, foreløpig er uendret.

Publisert: 15.01.2022 20.13.07