Nye smittetilfeller i Søndre Land i dag

I Søndre Land fikk kommuneoverlegen beskjed utpå dagen, om to unge voksne utenlandske personer som testet positivt ved teststasjonen på Gardermoen. De var allerede i innreisekarantene, og er uten symptomer.

I kveld kom beskjed om en ny smittet, en ung voksen mann, der man med rimelig sikkerhet anser at smitten også der har skjedd utenfor kommunen, men at selve smittesituasjonen fremdeles er uklar. Kartlegging av nærkontakter har vært noe mere omfattende og sammensatt enn ved de øvrige saker, men man mener også her å ha fanget opp de som skal i karantene, varslet disse, avtalt testing, og skal sørge for at de blir fulgt opp av sine respektive kommuners smittesporingsteam i karantenetiden.

Det er fremdeles ikke grunnlag for å endre beredskapsnivået. Dette er tre helt adskilte tilfeller, uten sammenheng med hverandre, og alle ser ut til å ha blitt smittet utenfor oppholdskommunen sin.

Publisert: 01.12.2020 22.46.28