Tilsynsrapport - tjenester til utviklingshemmede

Foreløpig rapport fra tilsyn med sikring av helse- og omsorgstjenester til mennesker med utviklingshemming

Det ble avholdt tilsyn med Søndre Land kommunes sikring av helse og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming 20. og 21. mars 2018.

Formålet med tilsynet var å undersøke om kommunen gjennom systematisk styring og ledelse sikrer at personer med utviklingshemming over 18 år og som bor i egen bolig, får forsvarlige helse- og omsorgstjenester. Fylkesmannen har i en foreløpig rapport påpekt to lovbrudd (tidligere benevnt avvik) i forbindelse med tilsynet. Dette gjelder:

Lovbrudd 1
Søndre Land kommune sikrer ikke at tjenesten personlig assistanse til personer med utviklingshemming blir gjennomført systematisk. De fagadministrative systemene er ufullstendige.

Lovbrudd 2
Søndre Land kommune sørger ikke for at legemiddelhåndteringen gjennomføres i henhold til lov og forskrift, og for at personalet har tilstrekkelig kompetanse i å gjennomføre førstehjelp.
Tilsyn skal avdekke evt svikt i tjenesten, og bidrar til at tjenesten kan gjøre forbedringer i sin praksis. Søndre Land kommune vil gå gjennom den foreløpige rapporten, og utarbeide en plan for endringer som ivaretar de lovkrav som tjenesten skal arbeide etter. Noen av de forhold kommunen er gjort oppmerksom på, er allerede utbedret.

Publisert: 25.05.2018 12.38.15