NVE - høring om solkraftverk i Øystadmarka

NVE ønsker innspill til hva som skal utredes før Energeia Øystadmarka AS søker konsesjon for tiltaket.

Høringsfristen er 15. oktober 2022.

Det er viktig at dersom man har innspill til hva man mener bør utredes, må dette sendes skriftlig til NVE innen fristen.

NVE skriver:

"Meldingen er et tidlig varsel om planlegging av et mulig solkraftverk. Meldingen inneholder en beskrivelse av prosjektet og et forslag til hva som skal utredes før det kan søkes konsesjon i medhold av energiloven. Øystadmarka solkraftverk er planlagt med installert effekt på 100 til 200 MW. Planområdet er på ca. 1700 daa. Tiltaket meldes med alternative nettilknytningsløsninger.

Energeia Øystadmarka AS, (Øystadmarka AS) et selskap med delt eierskap mellom Energeia AS og Eidsiva Vekst AS. De har fremlagt en melding for et solkraftverk i Øystadmarka i Søndre Land kommune, Innlandet fylke."

Gå til konsesjonssakens dokumenter og send høring her. (Ekstern kobling til NVE.)

I konsesjonssaken er Søndre Land kommune en høringspart, og vil selv sende inn svar til NVE.

Kommunens dialog med Energeia, grunneiere, saksforberedelser og vedtak er å finne i kommunens postliste. Saken har arkivnummer 21/944 i kommunen.

Kommunen omtalte solkraftverket i Bolyst Magasinet 1.22, og det er publisert to artikker som kan leses på Bolyst Land.

Artikkel 1 er fra 23. september 2021

Artikkel 2 er fra 19. april 2022