Normalisering for skolene

Utdanningsdirektoratet har nå varslet om gult smittefarenivå for skolene, som er gjeldende fra førstkommende tirsdag. Vi vil bruke neste uke til å områ oss for mest mulig normal drift de to siste ukene av skoleåret.

Helsedirektoratet har anbefalt kommunene å nyansere beredskapsnivåer slik:

• Rød: Høyeste beredskap, med de sterkeste smitteverntiltak
  • Gul: Lavere beredskap, med tilpasninger, men fremdeles grunnleggende smitteverntiltak, håndhygiene og fravær ved sykdom
  • Grønn: Ved grønnt nivå er vi tilbake til normale forhold

Med dagens smittesituasjon, anbefaler kommuneoverlegen å organisere oss på GULT beredskapsnivå.

Gult nivå innebærer blant annet at klassene kan regnes som egen kohort (gruppe), og at en-metersregelen ikke gjelder på skolen eller i barnehagen.

For øvrig gjelder følgende:

• Ingen syke skal møte på skolen
  • Videreføring av etablerte hygiene-rutiner
  • Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsing og klemming)
  • Ansatte kan veksle mellom kohorter/klasser
  • Unngå trengsel og store samlinger
  • Ha egne områder i skolegården for ulike klasser/kohorter i pauser og friminutt

Det vil fortsatt være både elever og ansatte i risikogrupper, som ikke kan komme på skolen.

Publisert: 29.05.2020 12.44.16