Krisestab er satt i Søndre Land. Rådhuset stenges

Statusoppdatering pr.16.mars 2020

Søndre Land kommune satt krisestab i dag kl.08:00. Å sette krisestab betyr at kriseledelsen samles til møte. Rådmannen leder krisestaben som består av ordfører, kommunalsjefene, kommuneoverlegen, lensmannen og informasjonsleder. Det er også trukket inn flere nøkkelpersoner.
Kriseledelsen skal ha daglige møter kl.08:00. Møtene foregår som fjernmøter. Man møtes altså ikke fysisk. Det er viktig å unngå smitte i kriseledelsen også.

Rådhuset stenges fra og med 17.mars
På dagens møte ble det besluttet å stenge rådhuset for besøkende. Dette for å begrense smittespredning. Servicetorget er med andre ord stengt. Det ble også besluttet å innføre hjemmekontor for de dette passer for. Det er viktig at så mange som mulig holder seg hjemme.

Sentralbordfunksjonen på rådhuset opprettholdes slik at kommunikasjonen med innbyggerne ivaretas. Åpningstid: 9-14.

Frivillige melder seg
Det er flere som har meldt seg for å jobbe frivillig. Kommunen vil komme tilbake med et opplegg for hvordan dette skal organiseres.

Skole
Det drives fjernundervisning. Kun et fåtall elever møter fysisk på skolen. Lærerne ivaretar undervisningen i hovedsak hjemmefra, utfra prinsippet om færrest mulig ansatte fysisk på jobb. Henvendelser kan rettes til den respektive rektor.

Barnehage
Barnehagene er generelt stengt. Det er et fåtall barn i noen av barnehagene, og bemanningen er redusert i henhold til dette. De øvrige ansatte jobber hjemmefra. Styrerne har i hovedsak hjemmekontor, men dette vurderes fortløpende. Spesialpedagogiske tjenester jobber også hjemmefra.

Helsestasjonen
Helsestasjonen er i utgangspunktet stengt for publikum med unntak av prioriterte kontroller og vaksiner. Avtaler gjøres med den enkelte.

Publisert: 16.03.2020 11.41.09