Koronaoppdatering fredag 9.april

Her er en oppdatering på status i Søndre Land siste uken:

• Det er 1 smittet person i isolasjon i kommunen nå.
  • Det er 1 nærkontakt i karantene.
  • 43 personer fra Søndre Land var innom teststasjonen på Odnes.

Vaksinering:

• 188 personer har blitt vaksinert med Pfizer siste uke.
  • 1616 doser har blitt satt totalt. 1207 personer er vaksinert med 1.dose. 409 personer har fått 2. dose.
  • Neste uke får vi 186 doser med Pfizer-vaksine som går til gruppen 65-74 år og personer i risikogruppe 1 (underliggende sykdommer med høy risiko ved smitte).
  • Innkalling skjer på SMS/epost via Helsenorge og du må bekrefte innkallingen ved å logge deg på Helsenorge.no. Da vil du bli bedt om å laste ned og fylle ut et egenerklæringsskjema og sjekkliste som skal medbringes til vaksineringen. Dette kan du også laste ned her:  https://www.fhi.no/publ/skjema/egenerklaringsskjema-for-koronavaksinasjon/. Sørg for å ha dette ferdig utfylt når du kommer så går vaksineringen raskere.

Munnbind
Handelsstanden krever munnbind i sine butikker. Kommunen støtter dette, men innfører ikke påbud. Dette hindrer ikke butikkene i å pålegge kundene sine å bruke munnbind. Det blir opp til hver enkelt forretning å vurdere.

Det ligger generelle anbefalinger om bruk av munnbind på helsenorge: https://www.helsenorge.no/koronavirus/munnbind/

Kommunen har hele tiden oppfordret folk til å følge smittevernreglene i alle situasjoner. Bruk av munnbind i situasjoner der nærkontakt er uunngåelig (f.eks offentlig transport) er ett av flere tiltak som er anbefalt. Men det erstatter ikke avstand som det viktigste tiltaket mot smittespredning.

Åpningstider på rådhuset

Servicetorget og sentralbordet på rådhuset er åpent mellom kl.10-14. De ansatte - som har anledning til det - er fremdeles på hjemmekontor.

Husk!
Det er veldig viktig at du følger smittevernreglene, hold deg mest mulig hjemme, hold god avstand til andre (2 meter), vask/sprit hendene og bestill testing på Odnes teststasjon hvis du merker symptomer (telefon 907 82 072 - telefontid: 08:00-10:30).

Lykke til og god helg! Hold ut så går dette fortere over!

Publisert: 09.04.2021 12.06.37