Koronaoppdatering fredag 5.mars

Her er en oppdatering på status i Søndre Land siste uken:

• Det er totalt påvist 3 smittetilfeller. Disse er i isolasjon.
  • Det er 15 personer i karantene som nærkontakt
  • 53 personer fra Søndre Land var innom teststasjonen på Odnes

Vaksinering:

• 207 personer har blitt vaksinert siste uke.
  • 927 doser har blitt satt totalt. 603 personer er vaksinert med 1.dose. 324 personer har fått 2. dose
  • Neste uke får vi 164 doser. 110 av disse er fra AstraZeneca og settes på de under 65 år med underliggende sykdom, resten er til de mellom 75-84 år. Dette er like mange doser som vi opprinnelig ble lovet for denne uken.

De som blir tilbudt vaksine i aldersgruppen under 65 år vil bli kontaktet via melding fra Helsenorge.no / SMS. Denne må besvares ved pålogging til Helsenorge.no. Dette gjelder også dere som eventuelt ikke ønsker vaksinering.

Ikke generelt munnbindpåbud
Det ligger generelle anbefalinger om bruk av munnbind på helsenorge: https://www.helsenorge.no/koronavirus/munnbind/
Kommunen har hele tiden oppfordret folk til å følge smittevernreglene i alle situasjoner. Bruk av munnbind i situasjoner der nærkontakt er uunngåelig (f.eks offentlig transport) er ett av flere tiltak som er anbefalt. Men det erstatter ikke avstand som det viktigste tiltaket mot smittespredning.

Husk!

Det er veldig viktig at du følger smittevernreglene, hold deg mest mulig hjemme, hold god avstand til andre når du er ute, vask/sprit hendene og bestill testing hvis du merker symptomer (telefon 907 82 072 - telefontid: 08:00-09:30).

Lykke til og god helg! Hold ut så går dette fortere over!

Publisert: 05.03.2021 14.49.24