Koronaoppdatering fredag 25.juni

Her er en oppdatering på status i Søndre Land siste uken:

• Blant kommunens innbyggere er det for tiden null smittede personer i isolasjon innenfor kommunens grenser.
  • Det er 14 nærkontakter i karantene (som straks er ferdige med karantenetida)
  • 77 personer fra Søndre Land var innom teststasjonen på Odnes.

Vaksinering:

• 279 personer ble vaksinert med Pfizer denne uken.
  • Totalt er nå 4311 doser satt. 2573 personer har fått 1.dose og 1738 personer har fått 2.dose.
  • I neste uke får vi 264 doser med Pfizer-vaksine som går til vaksinering av dose 1. Uka deretter (uke 27) får vi 168 doser som går til dose 2. Vi får kun Pfizer-vaksiner.
  • Det er ikke nødvendig for de som skal ha dose 2 å si ifra at de kommer, men si ifra dersom de ikke kan komme.
  • Vi er ferdige med vaksinering av gruppe 8 (55-64 år) og begynner i neste uke med vaksinering av gruppe 9 (45-54 år).
  • Intervallet mellom dose 1 og dose 2 er endret fra 9 til 12 uker igjen. Noen vil derfor få ny innkalling.
  • Dersom du har behov for å komme i kontakt med smittesporingsteamet kan de nås på telefon 909 62 140.
  • Vi anmoder folk om ikke å flytte på vaksineringstimen sin med mindre det er en veldig god grunn. Ferieavvikling er ikke godkjent grunn.
  • Testing før arrangement og reiser, som krever hurtigtester, kan vi dessverre ikke prioritere. De må teste seg hos private tilbydere. De som derimot kan og skal teste seg er de som har mistanke om at de er smittet og/eller har symptomer.
  • Du trenger ikke ringe dersom du ikke blir innkalt denne uken. Da blir du kalt inn neste uke eller uka etter der igjen. Vi kan ikke kalle inn alle i denne gruppen på en gang. Det har vi ikke nok doser til.
  • Det er imidlertid viktig at du gir tilbakemelding når du får innkalling til dose 1, slik at vi vet om du kommer. De som ikke gir tilbakemelding vil miste timen sin. Dersom du ikke vil ha vaksine, kan en annen få den.
  • De over 65 år som ikke har fått vaksine bes om å ta kontakt på mobil 469 37 720.
  • Vaksinering av pendlere: På et tidspunkt kan det være aktuelt å tilby vaksinering på en lørdag for de det ikke passer for midt i uka, f.eks pendlere. Det vil da bli et oppsamlingsheat. Antakeligvis etter ferien.

Vaksinering av ansatte i barnehage, skole og SFO

Regjeringen har åpnet for at kommunene kan velge å prioritere ansatte i barnehager, skoler og SFO, etter at helsepersonell og risikogruppene er vaksinert.

Ordførere, kommuneoverleger og kommunedirektører/rådmenn i Gjøvikregionen hadde torsdag et koordineringsmøte for å avklare hvordan vi skal forholde oss til dette. Blant annet fordi det forventes nærmere retningslinjer fra FHI, er det avtalt nytt regionmøte på mandag. Se pressemelding etter møtet torsdag.

Kriseledelsen i Søndre Land kommune bestemte på et møte fredag at kommunen avventer med vaksinering av denne gruppen til nærmere skole- og barnehagestart (16.august) for å se hvor mange som står igjen etter at ordinær vaksinering har funnet sted gjennom sommeren. De resterende som ikke har fått vaksine vil bli vaksinert før skolestart.

Husk!

Det er veldig viktig at du følger smittevernreglene, hold deg mest mulig hjemme, hold god avstand til andre, vask/sprit hendene og bestill testing på Odnes teststasjon hvis du merker symptomer (telefon 907 82 072 - telefontid: 08:00-10:30).

Lykke til og god helg! Hold ut så går dette fortere over!

Publisert: 25.06.2021 11.49.05