Konsekvenser av nye nasjonale smitteverntiltak fra 4. januar

For å beholde kontrollen på smittespredningen og begrense ny økning i smitte, er det fra 4. januar iverksatt forsterkede nasjonale smitteverntiltak og anbefalinger. Anbefalingene må vurderes ut fra situasjonen i den enkelte kommune. Kriseledelsen har på den bakgrunn konkludert slik:

Tjenestetilbudet generelt
Det legges generelt ikke opp til begrensninger i det kommunale tjenestilbudet, ut over de tilpasninger av smittevernhensyn som har vært gjeldende fram til nå. Eventuelle ytterligere tilpasninger, for eksempel knyttet til samtidig transport av flere tjenestemottakere, vurderes i det enkelte tilfelle. Avdelingsleder er ansvarlige for denne typen vurderinger, i samråd med kommunalsjef.

Bruk av kommunale lokaler
Organiserte fritidsaktiviteter (herunder utleie) i idrettshall, svømmehall, Ungdommens hus, kulturlokaler i rådhuset m.m. opphører kommende to uker. Når det gjelder aktivitet i kommunal regi i disse lokalene, foretas konkret vurdering i det enkelte tilfelle. Det er en forutsetning for gjennomføring av aktivitet at de generelle smittevernreglene kan overholdes. Utover smittevernhensyn, skal viktigheten for tjenestemottakerne av at aktiviteten opprettholdes, tillegges særskilt vekt. Antall deltakere per aktivitet skal ikke under noen omstendighet være flere enn 10.

Barnehage
Det er ingen endring i barnehagenes koronatiltak i Søndre Land. Driften videreføres på gult nivå.
I regjeringens anbefalinger som omhandler sosial kontakt, blir det poengtert at barn i barnehager og barneskoler kun kan ha besøk hjemme fra egen kohort. Det oppfordres til at dette overholdes i den perioden vi nå har fremfor oss.

Skole
I tråd med de nye anbefalingene som er gitt, endres smitteberedskapen fra gult til rødt nivå for Søndre Land ungdomsskole. Det betyr blant annet at en del av elevene på ungdomsskolen vil ha fjernundervisning framover. For inneværende uke innebærer dette at 9. og 10. trinn starter året med hjemmeskole, mens 8. trinn møter på skolen. For ytterligere informasjon om praktiske konsekvenser, se skolens nettsider.
For barneskolene gjelder fortsatt gult nivå fra tirsdag 5. januar, slik det var før jul.

Sykehjem
Besøk i sykehjem bør begrenses på samme måte som besøk i hjemmet i perioden fram til 18. januar. Vi ber om at dere i ordinære besøk bare kommer én person om gangen, og at besøket gjennomføres på rommet til pasienten. Fram til 18. januar ber vi også om at besøkene begrenses gjennomført av én til to personer.

Oppfordring til handelsstanden
Søndre Land kommune anmoder handelsstanden om å følge regjeringens nye smitteverntiltak. Regjeringen har bedt om at alle kjøpesentre og butikker bør innføre antallsbegrensninger slik at det er mulig å holde avstand samt ha adgangskontroll. Regjeringen vil i løpet av de nærmeste dagene vurdere om det skal forskriftsfestes antallsbegrensninger og adgangskontroll.
Det innføres nasjonalt forbud mot skjenking av alkohol på serveringssteder og arrangementer.

Publisert: 04.01.2021 15.41.18