Kommuneoverlegen om smittefaren ved større folkeansamlinger

Det er knyttet stor bekymring for smittespredning etter sannsnylig brudd på smittevernreglene i forbindelse med større folkeansamlinger, f.eks politiske markeringer nylig....

Kommuneoverlegen ønsker å vise til uttalelser fra Helsedirektoratet v/ E. Nakstad som sier følgende:

"Personer som har deltatt på demonstrasjoner fredag må være ekstra påpasselige de neste 14 dagene dersom de får hoste, luftveissymptomer eller feber. I så fall gjelder smittvernrådene om å holde seg hjemme og sørge for å ta en coronatest, sier han.

Ved snufse eller hoste rådes folk til å ta kontakt med fastlegen sin og sjekke kommunenes nettsider for hvor man kan testes. Tester man positivt må man isolere seg, og de man bor sammen med må i karantene.

– Selv om det er lite smitte i samfunnet nå er det fortsatt risiko forbundet med ansamling av store menneskemengder. Det er viktig at alle som har symptomer tester seg for å unngå nye utbrudd av smitte i samfunnet".

Selv med dyp respekt for motivet for slike solidaritetsmarkeringer, så har vi som samfunn fremdeles, og samtidig et kollektivt ansvar for å forhindre at personer i risikogruppene rammes av potensielt dødelig Covid-19 smitte.
Dersom vi fortsetter å følge de tre fundamentale smittevernreglene: Hold avstand - Hold hendende rene - Hold deg borte ved symptomer, kan vi opprettholde den friheten til normalisering som er gitt oss under ansvar.

Og fremdeles kunne vise solidaritet, og markere motstand mot urettferdighet i verden innenfor de rammene.

Jens Mørch, kommuneoverlege

Publisert: 09.06.2020 16.43.38