Informasjon om skole og barnehage i Søndre Land

Fra i dag, fredag 13.03 er alle kommunens skoler og barnehager stengt.

Personalet arbeider nå med å kartlegge situasjonen, forberede anvendelsen av personalet i tiden framover, samt klargjøre digitale læringsplattformer til fjernundervisning for alle skoleelever.

Fra og med mandag 16.03:

Søndre Land Ungdomsskole:

• Skolen er stengt. Elevene får fjernundervisning. Informasjon kommer.
  • Elever med særlige omsorgsbehov som ikke kan ivaretas hjemme når skolen er stengt, har rett til tilbud på skolen. Skoleskyss for disse elevene opprettholdes som normalt.

Fryal skole, Odnes skole og Land Montessoriskole:

• Skolen er stengt. Elevene får fjernundervisning. Undervisningen vil arte seg ulikt for de yngste og de eldste elevene. Informasjon kommer.
  • Elever i 1.-4. trinn der begge foreldre arbeider innenfor samfunnskritiske yrker, vil få tilbud om barnepass på sin skole i skoletida. Skoleskyss for disse elevene opprettholdes som normalt.
  • Elever i 1.-7. trinn med særlige omsorgsbehov som ikke kan ivaretas hjemme når skolen er stengt, har rett til barnepass på sin skole

Hov barnehage, Grettegutua barnehage, Svingen barnehage, Vestsida barnehage, Fluberg barnehage, Trevatn barnehage, Minstemann barnehage og Land Montessoribarnehage

• Barnehagene er stengt
  • Barn fra hjem der begge foreldre arbeider innenfor samfunnskritiske yrker vil få tilbud om barnepass  i sin barnehage
  • Barn med særlige omsorgsbehov som ikke kan ivaretas hjemme når barnehagen er stengt, har rett til barnepass i sin barnehage

Hvem utløser rett til barnepass på bakgrunn av samfunnskritiske yrker?

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap definerer yrker innenfor følgende områder som samfunnskritiske:

• Styring og kriseledelse
  • Forsvar
  • Lov og orden
  • Helse og omsorg
  • Redningstjeneste
  • IKT-sikkerhet i sivil sektor
  • Natur og miljø
  • Forsyningssikkerhet
  • Vann og avløp
  • Finansielle tjenester
  • Kraftforsyning
  • Elektroniske kommunikasjonstjenester
  • Transport
  • Satellittbaserte tjenester
  • Apotekene

Rett til barnepass avklarer hver enkelt familie med sin rektor eller styrer, som vurderer behovet i samråd med kommunalsjefene for barnehage og skole.

Publisert: 13.03.2020 09.06.07