Informasjon om arrangement på offentlig sted

Arrangement på offentlig sted

Søndre Land kommune følger de nasjonale reglene for arrangementer på offentlig sted.

Arrangementer som samler personer fra flere kommuner, bør utsettes eller avlyses.

Private sammenkomster på offentlig sted

Ved privat sammenkomst på offentlig sted (leid/lånt lokale), er det ikke lov å samle flere enn 10 personer innendørs. Dersom sammenkomsten er utendørs kan man samle 20 personer.

Barn i samme kohort i barnehage eller på barneskole kan møtes med et nødvendig antall voksne tilstede.

Private sammenkomster omfatter:

• Sammenkomster for familie, venner og bekjente.
  • Sosiale samlinger i tilknytning til arbeid eller skole.
  • Sammenkomster etter seremoni. For eksempel dåp, bryllup, konfirmasjon og begravelser.
  • Fester og middager med servering av alkohol etter et seminar, konferanse, kurs eller andre faglige sammenkomster.

Offentlig arrangement

Definisjonen på offentlig arrangement omfatter:

• Idrettsarrangement (ikke treninger).
  • Kulturarrangement, konserter, utstillingsåpninger, dans, teater og kino (ikke øvelser og treninger).
  • Seminar, konferanser, kurs og andre faglige sammenkomster, uten servering av alkohol.
  • Livssynssamlinger og seremonier
  • Medlemsmøter, fagforeninger
  • Varemesser og midlertidige markeder. Gjelder ikke loppemarked til inntekt for frivillige organisasjoner.

Ansatte eller oppdragstakere som står for gjennomføringen av et arrangement på offentlig sted, regnes ikke som en del av maks antall personer som er lov å samles.

Det vil si at møter kan gjennomføres på blant annet rådhuset også for eksterne. Møterommene på rådhuset har antallsbegrensninger, dette får du opplyst om når du ringer for å booke møterom.

Regler for antall deltakere på arrangementer innendørs:

• 10 deltakere på arrangement uten faste, tilviste sitteplasser.
  • 100 deltakere på arrangement med faste, tilviste sitteplasser.
  • 50 personer på idretts- og kulturarrangementer for personer under 20 år med deltagere fra Søndre Land kommune.

Faste, tilviste sitteplasser innebærer at publikum kan sitte på stol, benk eller lignende, eller på en fast plass på gulvet under hele arrangementet. Sitteplassene må ha en meters avstand.

Regler for antall deltakere på arrangementer utendørs:

• 200 deltakere på arrangement uten faste, tilviste sitteplasser.
  • 600 (3 x 200) deltakere på arrangement med faste, tilviste sitteplasser. Det skal være to meters avstand mellom kohortene.

Helsenorge.no gir god informasjon om reglene som gjelder for arrangementer på offentlig sted

Sammenkomst på privat sted

Søndre Land kommune følger de nasjonale rådene for arrangementer på privat sted.

• Alle bør begrense sosial kontakt mest mulig.
  • Hold 1 meter avstand til andre der det er mulig, bortsett fra dem du bor med, kjæresten din eller 1–2 faste kontakter om du bor alene.
  • Maks fem gjester på besøk hjemme. Dersom alle gjestene kommer fra samme husstand kan man være flere, men man må kunne holde avstand.
  • Det oppfordres til å møte utendørs.

Helsenorge.no gir god informasjon om rådene som gjelder for arrangementer på privat sted

Dugnader

Dugnader i for eksempel idrettsforeninger, borettslag, vell mm. anses ikke som arrangementer og kan gjennomføres – men husk smittevernet, sosiale aktiviteter knyttet til dugnader utsettes.

Idretts- og fritidsaktiviteter

Søndre Land kommune følger de nasjonale rådene for idretts- og fritidsaktiviteter.

Barn og unge

• Barn og unge under 20 år kan trene og delta på fritidsaktiviteter som normalt. De unntas fra anbefalingen om en meters avstand.
  • Dersom barn og unge trener/øver med et lag, en forening eller lignende i en annen kommune, vil de kunne konkurrere med dette laget/denne foreningen så lenge smittesituasjonen tillater det.
  • Barn og unge under 20 år som driver med idretter som ikke innebærer nærkontakt, kan delta i idrettsarrangementer utendørs som samler deltakere fra samme idrettskrets eller region der region brukes som geografisk inndeling.

Voksne

• Voksne kan drive organisert aktivitet innendørs i grupper på inntil 10 personer, og utendørs i grupper på inntil 20 personer, så lenge de kan holde minst én meters avstand.
  • Hallen og gymsalene har åpnet for flere grupper a 10 personer, men ikke rådhuset

Smittevernveiledere

Det enkelte forening har ansvar for å følge gjeldende smittevernsregler.

Treningssenter og svømmehaller

Treningssentre, svømmehaller, og lignende kan holde åpent hvis de drives smittevernfaglig forsvarlig.

Helsedirektoratets nasjonale smittevernveileder for treningssenter og svømmehaller.

Bør vi avlyse eller kan arrangementet arrangeres?

Søndre Land kommune følger de nasjonale rådene. Anbefalingene nå er at de arrangementer som kan utsettes bør utsettes eller avlyses.

Du er selv ansvarlig for å vurdere om planlagte arrangementer, sosiale sammenkomster og fritidsaktiviteter kan gjennomføres i henhold til de generelle smittevernrådene samt sentrale og lokale forskrifter, vedtak og råd.

På regjeringen sin nettside finner du svar på de vanligste spørsmålene om arrangement og sosiale tilsetninger

Publisert: 14.05.2021 09.57.13