Info til dere i landbruket

Informasjon fra kommunen til dere i landbruket før påske 2020

Informasjonen er hentet fra flere steder, men mest fra Fylkesmannen i Innlandet. Situasjonen er i stadig endring, det bærer også denne informasjonen preg av.
Utsending skjer til de av jord- og skogbrukere vi har e-postadresse til, og som har ønsket å få informasjon fra oss på denne adressa.

Krisepakke fra Innlandet fylkeskommune – aktuelt for kommunene og landbruket?
Innlandet fylkeskommune lanserer nå en krisepakke for næringslivet. Totalt dreier det seg om ei betydelig pakke for et kriserammet næringsliv.
Fylkeskommunen går inn med 40 millioner kroner som krisetiltak rettet mot næringslivet (se vedlagt tiltaksliste)
Det er særlig to-tre mulige ordninger som kan være aktuelle for landbruket, mest aktuell er:
Landbruk. Innenfor landbruk har fylkeskommunen ansvar for to støtteordninger som kan være særlig relevant nå: Rekruttering og kompetanse innenfor landbruket (RK) og Regionale tilretteleggingsmidler i landbruket (RT).
Ramme: 9 millioner til sammen til disse to ordningene.
Sjekk også andre aktuelle tiltak her, både for kommuner og næringsliv: Tiltakspakke fra Innlandet fylkeskommune

Trenger du arbeidskraft – eller trenger du arbeid:
Søndre Land kommune anbefaler å starte her: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger

Innovasjon Norge
Ved økonomiske utfordringer som følge av Korona-pandemien er det anledning til å søke avdragsutsettelse på lån i Innovasjon Norge. Benytt da dette skjemaet.
Utover dette jobbes det med en rekke tiltak for å imøtekomme de utfordringene norske bedrifter møter i forbindelse med Korona-situasjonen. www.innovasjonnorge.no

Skogbruk
Det er gitt signaler om at det vil lanseres tiltak for å sikre at:
1) vårplantingen blir gjennomført, trolig med støtte til opplæring av ny, lokal arbeidskraft, samt
2) lette situasjonen for skogsentreprenører som risikerer langvarig driftsstans som følge av redusert tømmerinntak til industri.
De nærmeste dagene får vise hva dette innebærer. Mange skogentreprenører har i disse dager fått stoppordre.
Fylkesmannen samarbeider derfor også med skognæringa og Skogkurs om flere kompetansetiltak spesielt for entreprenører inkl. lærlinger. Det jobbes også for å koordinere innspill til tiltakspakka til Innlandet fylkeskommune.

Sykdomsavløsning
Dersom du som gårdbruker i Søndre Land kommune har behov for sykdomsavløsning, eller annen avløsning, ta kontakt med Gjøvik avløserlag:
Telefon: 907 24 268. Nettside; https://www.leihjelp.no/

Informasjon om korona og hva kommunen gjør:
Søndre Land kommune sin hjemmeside: https://www.sondre-land.kommune.no/

• Har du spørsmål, send gjerne en e-post, en sms, eller prøv telefon: 413 15 981
  • Dersom du trenger å ta kontakt i påsken – send sms eller ring 413 15 981

Er denne informasjonen nyttig for dere?
Vil dere ha info på e-post, og at vi i tillegg legger ut info på kommunens FB og web side?
Gi oss gjerne tilbakemelding på hva dere vil ha informasjon om fra landbrukskontoret, og hvor dere vil ha det !

Vi ønsker alle en god påske !

Anette C. Sand                                         Einar Struksnæs
Fagkonsulent                                           Skogbrukssjef