Hvordan forholder vi oss til den økende smitten vi ser i samfunnet nå, og når vil vi få dose 3?

Helsedirektoratet og FHI har sendt ut et brev til kommunene der de ber oss om å informere innbyggerne om hvordan man skal forholde seg til den økende smitten vi ser i samfunnet nå. I Søndre Land er vi i gang med dose 3.

RÅD TIL INNBYGGERNE

I et brev av 4.november ber Helsedirektoratet og FHI om at kommunene informerer innbyggerne om hvordan man skal håndtere den økende covid-19 smitten vi ser i samfunnet nå.

De minner om at pandemien IKKE er over og gir følgende råd (det er kjente tiltak, men mange har nok lagt dem litt til side):

• Hold deg hjemme om du er syk med nyoppståtte luftveissymptomer – og test deg
  • Hold avstand til andre der det er mulig i det offentlige rom, gjerne en meter
  • Vurder bruk av munnbind hvis det ikke er mulig å holde minst en meters avstand innendørs i det offentlige rom
  • Vurder bruk av hjemmekontor når det er mulig
  • Reduser antallet nærkontakter

DOSE 3

• I Søndre Land er vi i gang med å gi dose 3 til alle over 65 år. Disse vil få innkalling på SMS og vi satser på å få tatt unna de fleste allerede 11.november. Vi fortsetter med denne gruppen til alle har fått.

• Intervallet mellom dose 2 og dose 3 må være 6 måneder. Vi følger derfor samme rekkefølge som ved dose 2.

• Alle på sykehjemmet og mange med alvorlige, underliggende sykdommer har allerede fått dose 3.

• Regjeringen har ennå ikke åpnet for at de under 65 år skal få dose 3. Men vi tror det vil komme.

• Det er ikke lenger slik at vi er begrenset av at vi får tildelt et spesielt antall doser. Nå bestiller vi bare det antallet vi trenger.

SELVTESTING

Selvtest (hurtigtest) er anbefalt når du har:

• Nyoppståtte luftveissymptomer
  • Etter kjent eksponering av smitte
  • Hvis du mistenker at du er smittet med koronavirus
  • Selvtester blir utlevert ved helsestasjonen på hverdager kl.09 og kl.14. Hvis du har behov for selvtester på helg ta kontakt på telefon 909 62 140 mellom kl.12-14.

INFLUENSAVAKSINE

• De som ønsker den ordinære influensavaksinen kan ta kontakt med sin fastlege.

PANDEMIEN ER IKKE OVER!

Husk at pandemien ikke er over og at vi fremdeles må ta våre forholdsregler.

Publisert: 05.11.2021 11.01.26