Gjenåpning - fase to i Søndre Land kommune

Nasjonale myndigheter har besluttet en gradvis gjenåpning av landet, og den såkalte «fase 2» av gjenåpningen gjelder fra 27. mai 2021. Kommunen er forpliktet til å følge opp de nasjonale myndigheters beslutninger, forskrifter med videre, så sant smittetrykk og/eller uavklart situasjon skulle tilsi noe annet.

Kommuneoverlegen og rådmannen er samstemte på at det ikke er grunnlag for å anbefale tiltak og lokal forskrift slik Gjøvik kommune legger opp til. Smittetrykket og usikkerheten i Gjøvik kommune er langt høyere enn i vår kommune.

Smittetrykket i Søndre Land er fremdeles lavt, og er for tiden avgrenset til noen få tilfeller med kjent utspring.
Med mindre det oppstår nye utbrudd med ukjent opprinnelse, så vurderes smittesituasjon som tilstrekkelig avgrenset og oversiktlig.

Vi lever likevel i en svært sårbar tid, og er helt avhengige av at smittevernrådene respekteres i befolkningen for at gjenåpning av samfunnet kan skje trygt .

På denne bakgrunn vil Søndre Land kommune forholde seg til de nasjonale retningslinjene framover. Noen praktiske tillempinger vil fremdeles være aktuelle i barnehage og skole. Dette vil det bli informert særskilt om til de det gjelder. Når det gjelder bruk av kommunale lokaler til arrangementer, øvelser m.m., vil det bli gitt nærmere informasjon om dette etter møte i kommunens kriseledelse fredag 28. mai 2021.

Publisert: 26.05.2021 20.12.45