Fredag 18/9: Atter et nytt COVID19 tilfelle i Søndre Land

Ny COVID19 smitte påvist i Søndre Land fredag 18.09.20

Fredag fikk kommunen melding om en ny positiv COVID19 test. Det er en eldre person, aleneboende, bosatt i kommunen. Vedkommende har moderate symptomer og er allerede i bedring på testtidspunktet. Vedkommende blir fulgt opp av smitteoppsporingsteamet, og legekontoret.

Testteamet har raskt fått god oversikt over situasjonen. Smitten mistenkes å komme fra besøk fra annen kommune for en uke siden, men dette jobber vi med å få en avklaring på.

Utfra kartleggingen, mener vi med sikkerhet å kunne utelukke lokal spredningsfare.

Med det er tallet i Søndre Land oppe i ni. Det er imidlertid ingen sammenheng mellom disse tilfeller – selv om vi har nå fått «tre på rad».

Generelt må vi konstatere at det er stadig oftere vi ser personer blir smittet uten å vite at de har vært smitteeksponert av personer som selv ikke er klar over at de har smitten i seg.

Vi må bruke alle disse tilfeller som en sterk påminnelse om viktigheten av å overholde «de tre bud» - holde avstand, holde hendene rene, og holde seg hjemme/unna andre ved symptomer. Bare på den måten man kan redusere risikoen for selv å bli smittet og bidra til å begrense spredning.

Publisert: 18.09.2020 19.12.46