Forbud mot opphold på hytter

Helseministeren vedtok i dag, 19.mars, et forbud mot opphold på hytter som ligger i andre kommuner enn den kommunen du bor i. Med "opphold" menes overnatting. Det er lov å dra på dagsturer. Dette gjelder også campingvogner du har stående på campingplasser i andre kommuner og alle andre overnattingsinstitusjoner. Kun lov med dagstur.

Det er heller ikke anledning for kommuneoverlegen til å gi dispensasjon fra denne forskriften, slik det har vært fram til nå.

Folk bes om ikke å kontakte kommuneoverlegen om dette. Han har andre, viktigere ting å drive med, og han har hendene fulle.

For personer som tar opphold på sine hytteeiendommer i annen kommune fastsettes boten normalt til kroner 15.000, subsidiært fengsel i 10 dager, skriver Riksadvokaten i et rundskriv til landets politidistrikter.

Publisert: 19.03.2020 18.18.55