Fluberg bru - stengt i korte perioder (oppdatert 17.01.24)

Denne saken oppdateres fortløpende når kommunen får inn nye opplysninger om byggeaktiviteten.

17.januar 2024

Endring av melding 15.januar 2024:

På grunn av lave temperaturer har entreprenør endret sine planer. Nattestenging denne uken utgår, i stedet vil det bli nattestenging neste uke, natt til tirsdag 23.01 og natt til onsdag 24.01.

15.januar 2024

Fluberg bru stengt natt til torsdag. Nattstenging blir fra onsdag 17.01.2024 kl 21:00 til torsdag 18.01.2024 kl 05:00.

Det planlegges en ny runde med oppspenning av ståldrageren under brua natt til torsdag i inneværende uke.
Infoskilt vil bli satt ut ved avkjøring til brua på morgenen.
Det slippes opp for trafikk hver hele time gjennom hele natta. Det anbefales derfor å planlegge slik at man er ved brua før hel time hvis man skal over brua på nattestid.

6.desember 2023

Fluberg bru nattestenges neste uke (uke 50 - 11.12-15.12)

Det er planlagt oppspenning av ståldrageren under brua i neste uke, når dette gjøres er det viktig at ikke brua er belastet eller i bevegelse som følge av trafikk.

- Vi må derfor stenge brua for trafikk. Dette er valgt og utføres som nattarbeid slik at ulempene skal bli minst mulig for trafikantene, skriver byggeleder Ragnar Helstad ved samferdselsavdelingen i Innlandet fylkeskommune, i en epost til kommunen.

Infoskilt som forteller at brua nattestenges vil bli satt ut ved avkjøring til brua på morgenen de dagene brua skal stenges.

Helstad skriver videre at de vil slippe opp for trafikk hver hele time gjennom hele natta. Det anbefales derfor å planlegge slik at man er ved brua før hel time hvis man skal over brua på nattestid.

15.november 2023

Det er planlagt innheising av stålbjelker to dager i uke 48 på Fluberg bru.
Første tidspunkt som er satt opp er mandag 27. november, arbeidene er planlagt å starte ca. kl. 12:00, brua vil derfor være stengt i korte perioder på inntil 20 minutter.
Neste tidspunkt er torsdag 30. november, da vil arbeidene starte ca. kl. 09:00, brua vil også da være stengt i korte perioder på inntil 20 minutter.

Vi beklager nok en gang de ulemper dette vil ha for trafikanter og samtidig takke for tålmodigheten.

3.november 2023

Mandag 06.11 planlegges det innheising av flere stålbjelker på brua, disse arbeidene er planlagt på slutten av dagen (etter lunsj), brua vil derfor være stengt i korte perioder på inntil 20 minutter.

Det er forholdsvis lange stålbjelker som skal heises på plass, og i tillegg til kranbilen som løfter bjelkene vil det være en semitrailer som transporterer bjelkene ut på brua.

27.oktober 2023

Entreprenøren planlegger å demontere lysmaster på brua førstkommende mandag (30.10) fra ca kl 12:00, dette må utføres med kranbil og brua vil bli stengt i korte perioder på inntil 20 minutter om gangen.

Torsdag i neste uke (02.11) planlegges det innheising av flere stålbjelker på brua, disse arbeidene er planlagt å starte ca kl 08:00 og vil pågå store deler av dagen, brua vil derfor være stengt i korte perioder på inntil 20 minutter også denne dagen også.

17.oktober 2023

Innlandet fylkeskommune, samferdselsavdelingen informerer om at Fluberg bru blir stengt i korte perioder en dag i uken, de neste fire ukene, i forbindelse med heising av stålbjelker.

Hvis alt går etter planen vil første stenging bli fra ca. kl. 09:00 tirsdag 17.10.23.

Innheisingen vil foregå på den måten at brua stenges for trafikk, kranbilen kjører ut på brua med stålbjelker, det heises av en stålbjelke og kranbilen kjører av brua for å slippe over biltrafikken som har samlet seg. Deretter gjentas samme operasjon inntil de bjelkene som skal heises er på plass.

Stengeperiodene vil vare ca. 15 minutter mellom hver gang biler slippes over, hele operasjonen er antatt å ta ca. 2-3 timer.

Samferdselsavdelingen ønsker å beklage de ulemper dette vil ha for trafikanter og samtidig takke for tålmodigheten.

Publisert: 15.01.2024 15.00.00
Sist endret: 17.01.2024 12.21