FHI har satt Astra Zeneca vaksinen på pause

På grunn av melding om et dødsfall i Danmark som følge av blodpropp etter å ha fått AstraZeneca-vaksinen, velger Norge å sette vaksinasjon med AstraZeneca-vaksinen på pause.

- Det er ikke konkludert at det er en sammenheng mellom vaksinasjon og hendelsen i Danmark, men etter et forsiktighetsprinsipp så velger vi å sette vaksinasjon med AstraZeneca-vaksinen på pause mens utredningen pågår, sier Geir Bukholm, smitteverndirektør ved FHI.

Det er flere enn 121 800 personer i Norge som har fått denne vaksinen så langt i år.

I Søndre Land har denne vaksinen blitt gitt til utvalgt helsepersonell. Denne uken ble også noen personer under 65 år med underliggende sykdom vaksinert med Astra Zeneca.

- Vi ble ferdige med dagens vaksinering før beskjeden fra FHI kom, sier Svanhild Hornsrud, som leder vaksineringen i vår kommune. Nå avventer vi bruk av denne vaksinen til FHI gir klarsignal til å bruke den igjen.

Kommuneoverlege i Søndre Land Jens Mørch er ikke bekymret.
- Det er til nå ikke funnet holdepunkter for økt blodproppfare etter vaksinering, verken i den strenge utprøvingsfasen før vaksinen ble frigitt, eller utfra erfaringene så langt i Norge. Tillitt til vaksinen er kritisk viktig. Derfor er en slik avklaring nødvendig, skal vi kunne bruke vaksinen trygt også i framtiden. Til de som allerede har fått Astra Zeneca vaksinen, så mener vi det ikke er grunn til bekymring, sier Jens Mørch.

Vanlige bivirkninger

Det er imidlertid langt mildere bivirkninger som kan inntreffe hos noen vedrørende denne vaksinetypen. Dette er bivirkningene:

• Mer enn halvparten av de vaksinerte får smerter på stikkstedet.
  • Andre vanlige bivirkninger er sykdomsfølelse, tretthet, hodepine, muskel- og leddsmerter, frysninger, kvalme og feber.

Hva gjør jeg hvis jeg får bivirkninger?
Dersom du opplever uventede, kraftige eller langvarige symptomer som du tror skyldes vaksinen bør du kontakte lege eller annet helsepersonell for vurdering og råd.

Her kan du lese hva FHI skriver på  sine sider: https://www.fhi.no/nyheter/2021/vaksinasjon-med-astrazeneca-vaksinen-mot-covid-19-settes-pa-pause/

Publisert: 11.03.2021 15.18.37