Onsdag 16/9: Et nytt smittetilfelle i Søndre Land

COVID19 smitte påvist i Søndre Land onsdag 16.09

Onsdag 16.09.20 fikk kommunen melding om en positiv COVID19 test, hos en ung voksen utenlandsk statsborger som oppholder seg i kommunen.

Vedkommende ankom nylig fra rødt land, sammen med to andre, og gikk rett i tilrettelagt karantene.
De ble testet rutinemessig 14.09.20, dog uten symptomer på infeksjon. Av disse er det altså kun en positiv test, foreløpig.

Vedkommende er følgelig satt i isolasjon, og har fått et godt oppfølgingsnettverk rundt seg. De to i nærkontakt-karantene vil også bli fulgt tett opp i de 10 dager fra siste eksponeringstidspunket, og må påregne re-testing, selv om de ikke utvikler symptomer i karantenetiden.

Smitteoppsporingsteamet har i løpet av dagen fått fullstendig kartlagt situasjonen. Smitten har skjedd før ankomst Norge. Fordi de ankomne nøye har fulgt de nasjonale og lokale reglene for karantene, og det ble oppdaget så raskt, så har det ikke vært anledning til lokal spredning.

Igjen har vi fått en meget god påminnelse om nytten av en streng, gjennomarbeidet smittevernberedskap, og at tiltakene fungerer etter hensikten, når de blir fulgt, også av enkeltpersoner, slik som i dette tilfelle.

Vedkommende har ikke registrert bosted i Søndre Land, men ettersom vedkommende har oppholdssted her, blir han regnet blant kommunens påviste tilfeller, som nå teller sju totalt.

Publisert: 16.09.2020 23.21.11