Drop-in vaksinering Lørdag 15. januar

Lørdag 15. januar  11.00 - 12.00 tilbyr Søndre Land kommune drop-in vaksinering i kinosalen i Hov.

Det vil være mulig å få både dose 1 og 2 samt boosterdoose. Det må ha gått minimum 3 uker mellom dose 1 og 2, og 20 uker mellom dose 2 og 3.

Om vaksinen

Koronavaksinen er gratis.
Vi vaksinerer nå både med fra Moderna og BioNTech/Pfizer. FHI har vurdert disse vaksinene, som begge er mRNA vaksiner, som likeverdige og at de kan kombineres. Dvs. har du fått dose 1 med vaksine fra Pfizer, kan du få dose 2 med Moderna og omvendt.

Slik virker mRNA-vaksinene

De to godkjente koronavaksinene som brukes i Norge er såkalte mRNA-vaksiner; Comirnaty (fra BioNTech/ Pfizer) og Spikevax (fra Moderna).

Vaksinene inneholder oppskriften (budbringer-RNA) på de typiske piggene på koronaviruset innpakket i små fettbobler. Kroppen bruker oppskriften til å lage ufarlige kopier av disse piggene som immunforsvaret kan trene seg på. Slik lærer kroppen å kjenne igjen og forsvare seg mot ekte koronavirus hvis man senere blir smittet.

Budbringer-RNA fra vaksinen blir raskt brutt ned av kroppen uten å påvirke arvestoffet.

I tillegg inneholder vaksinene stoffer som skal holde dem stabile under produksjon, lagring og transport, samt gi riktig pH som er viktig for å redusere smerte ved injeksjon. Disse stoffene er vann, salter og sukker.

• Vaksinene inneholder ikke levende virus og gir ikke koronainfeksjon.

• Det er ikke brukt antibiotika i produksjonsprosessen, så vaksinene inneholder ikke antibiotika eller rester av antibiotika.

• Vaksinene inneholder ikke adjuvans, altså hjelpestoff som tilsettes noen vaksiner for å øke immunforsvaret sin respons. Vaksinene inneholder ikke produkter fra svin. Vaksinene inneholder heller ikke kvikksølv.

Koronavaksinene virker forebyggende. Den kan ikke kurere koronasykdom som man allerede har fått.

Informasjon om koronavaksine fra Folkehelseinstituttet

Hovedmålet med koronavaksine er å beskytte liv og helse til de som er mest utsatt for covid-19 sykdommen.
Les om koronavaksineprogrammet hos Folkehelseinstituttet

Publisert: 13.01.2022 08.50.00