Det britiske mutantviruset er påvist i Søndre Land

Kommunelegen i Søndre Land ble i går kveld varslet fra en kommune i Viken at flere i Søndre og Nordre Land i forrige uke kan ha blitt eksponert for smitte fra en person som har testet positiv for den britiske varianten av koronaviruset.

Den smitteutsatte og deres husstandsmedlemmer er satt i karantene, i påvente av testing. Samtidig ble det bekreftet at det siste smittetilfellet i Søndre Land, der smitteeksponering skjedde i Viken, uavhengig av det foregående, skyldes den britiske varianten. Foreløpig er smitteveiene kjente, og vi har håp om å unngå spredning.

Ettersom alle gjøvikregionens kommuner i løpet av ett døgn viser seg å være direkte eller indirekte rammet av den britiske varianten, må det advares mot unødvendig reising og sosiale samlinger i tiden framover.

Kommuneoverlegen har hyppig kontakt og opplever at flere av regionens smittede ikke har hatt symptomer på det tidspunktet smitten har skjedd. Avstand er det eneste som effektivt kan forhindre spredning, sammen med strenge personlige smittevernhensyn.

Publisert: 03.03.2021 08.18.47