De første dosene kommer til kommunen i uke 1

Alle kommuner vil få tilbud om ukentlige leveringer fra uke 1, forutsatt at det ikke blir forsinkelser i leveransene fra Pfizer og forutsatt at kommunene selv er klare for å motta dosene. Se mer om dette under.

KORONAVAKSINASJONSPROGRAMMET
Fordeling av vaksiner til kommunene i januar 2021.

Det er valgt å sende ut doser til alle kommuner ukentlig nå i starten, selv om det vil bli svært få doser for de minste kommunene (UKE 1: Søndre Land 25 doser).
Dette gir en anledning til å teste distribusjonssystemet og kommunene får testet ut sine planer med relativt få doser. Det forventes at det vil komme endringer etter hvert i hvordan FHI distribuerer vaksinen til kommunene.

Fordeling til kommunene
Det er laget en fordelingsnøkkel som tildeler antall doser på kommunenivå på basis av antall personer i risikogruppene i den aktuelle kommunen. I starten vil fordelingsnøkkelen baseres på antall personer 65 år og eldre, fordi alder er den desidert største risikofaktoren. Underveis vil den kunne justeres og vil deretter også inkludere de som er 18-64 år med en underliggende sykdom som gir økt risiko for alvorlig forløp eller død.

Vaksineringen skal foregå etter prioriteringen som er fastlagt av sentrale myndigheter:

1. Beboere i sykehjem
  2. Alder 85 år eller eldre
  3. Alder 75 til 84 år
  4. Alder 65 til 74 år og enkelte personer 18-64 år med særlig høy risiko
  5. Alder 55–64 år med underliggende sykdom/ tilstand
  6. Alder 45–54 år med underliggende sykdom/ tilstand
  7. Alder 18–44 år med underliggende sykdom/ tilstand

Kommunen er ansvarlig for vaksineringen, og vil kontakte de som står for tur. Det er ikke mulig å forhåndsbestille vaksine.

Siden vil bli oppdatert

Publisert: 23.12.2020 12.04.32