Budsjettprosessen i Søndre Land høsten 2021

Politikerne i ordførerens koordineringsutvalg ble på sitt møte 1.september orientert om budsjettprosessen i Søndre Land kommune denne høsten.

Administrasjonen vil i tiden som kommer intensivere arbeidet med budsjettet for 2022 og økonomiplanen 2022-2025. Det er satt av en dag til ledersamling den 20. september der alle kommunens avdelingsledere og kommunalsjefer, samt andre nøkkelpersoner samles for å arbeide med kommunens økonomi. Utover dette jobbes det iherdig i hver avdeling.

Rådmannens endelige forslag til budsjett for 2022 og handlings- og økonomplan for perioden 2022-2025 legges fram i et utvidet formannskapsmøte 27.10.21. Utvidet formannskap består av formannskapet, hovedtillitsvalgte samt gruppeledere fra de politiske partiene som ikke er representert i formannskapet.

Deretter er det komiteenes tur til å bearbeide budsjettet. Vi har tre politiske komiteer i Søndre Land. Disse er sammensatt av kommunestyrerepresentanter og har hvert sitt kommunalområde som sitt ansvar. Det er komité for lokalsamfunn, komité for oppvekst og komité for mestring og velferd. Komiteene skal ha sine møter 01.11.21.

10. november skal utvidet formannskap behandle budsjettet på ny. I dette møtet vil de politiske partiene legge fram sine alternative budsjettforslag. Deretter skal kommunestyre, på sitt møte 15.11 orienteres om budsjettarbeidet så langt, før vi kommer fram til formannskapets sluttbehandling av saken på sitt møte 24.11.21. Det er vedtaket fra dette møtet som blir formannskapets innstilling til kommunestyrets sluttbehandling av budsjett og økonomiplan på sitt siste møte før jul, 13.desember.

Men før kommunestyret klubber endelig vedtak i budsjettet legges det ut på alminnelig ettersyn, som det heter. Her har kommunens innbyggere anledning til å uttale seg. Alle kan her komme med merknader og nye innspill til hva man mener kommunen bør bruke mer eller mindre penger til. Dokumentene vil bli lagt ut på kommunens nettsider og på papir i servicetorget og biblioteket. Frist for å komme med innspill er samme dag som kommunestyret skal sluttbehandle saken, altså 13.12.21 kl.12:00.

Komiteene får også anledning til å se på budsjettet og komme med innspill før sluttbehandlingen finner sted 13.12. De har siste budsjettmøte 6.desember 2021.

Vi håper og tror at vi med dette har laget et grundig opplegg for budsjettprosessen i Søndre Land denne høsten.

Publisert: 02.09.2021 12.40.44