Blir ikke søpla di hentet?

Søndre Land kommune får mange henvendelser fra fortvilte innbyggere som forteller at søpla ikke blir hentet til rett tid. Vi videreformidler disse klagene til Horisont Miljøpark. Horisont er det interkommunale selskapet som har ansvar for søppeltømming i vår region.

Vi har vært i kontakt med Horisont nå og spurt hva som er problemet? Hvorfor tømmer dere ikke søppeldunkene til rett tid?

Horisont svarer at dette i stor grad skyldes mangel på kapasitet i form av mannskapsmangel. De har i lengre tid hatt annonser ute hvor de søker etter sjåfører for sine komprimatorbiler.

Dessverre så er markedssituasjonen for sjåfører særdeles god for tiden. Noe den har vært i lang tid. De har derfor utfordringer med å skaffe tilveie sjåfører både på fast basis og innleie. De har lykkes med å ansette noen. Disse er under opplæring og i slike perioder vil det kunne oppstå en del avvik som ikke forekommer med erfarne sjåfører.

Erfarne sjåfører er også godt skikket til å håndtere mer krevende føreforhold enn de nyansatte. De har også et normalt sykefravær for årstiden, men dette bedrer selvfølgelig ikke den situasjonen de har med opplæring og mangel på sjåfører.
Horisont sier at de benytter sin kapasitet maksimalt med tanke på innkjøring av avvik og ikke minst i det å kjøre alle ruter i henhold til planer. De sier at de også må ta hensyn til sine medarbeidere i forhold til total belastning og arbeidstidsbestemmelser.

Til slutt sier de at de gjør det som er mulig med å skaffe sjåførkapasitet og innkjøring av oppståtte avvik. I tillegg til dette har de daglig fokus på forbedring slik at avvik ikke skal oppstå.

Dersom du har klager på manglende søppelhåndtering, vennligst henvend deg direkte til Horisont. De publiserer driftsmeldinger på sine nettsider www.hiks.no.

Du kan sende epost eller ringe.

Epost: renovasjon@hiks.no

Telefon: 611 45 580