Besøksforbud i sykehjem og fellesarealer i omsorgsboliger

Det er flere som i det siste har henvendt seg til kommunen med spørsmål om de kan få besøke sine pårørende innlagt på Hovli sykehjem. Bakgrunnen for spørsmålene er at noen kommuner har begynt å åpne opp for en slik besøksordning. Det er også kommet spørsmål om hva som skiller Hovli sykehjem og Eldresenteret.

Vi har stor forståelse for at mange synes det har gått lang tid som de ikke har fått besøkt sine nære.

Kriseledelsen i Søndre Land kommune har opprettholdt besøksforbud i Hovli sykehjem og i fellesareal i omsorgsboliger. Vi har forholdt oss til skriftlige anbefalinger gitt av Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet. Det har hele tiden vært lagt til rette for at pasienter i livets siste fase, skal kunne ha pårørende hos seg. Men også de har vært pålagt å følge sykehjemmets strenge smittevernrutiner, inkludert å begrense samtidig antall. Dette har vært av hensyn til de øvrige beboerne.

Det er flere områder i samfunnet vårt som har åpnet opp nå. Det vil føre til at vi får mer smitte i befolkningen. Eldre pasienter innlagt i institusjon er den mest sårbare gruppen ved smitte av covid-19. Vi har fram til nå lykkes med å unngå smitte i sykehjemmet, og vi må fortsatt gjøre det vi kan for å unngå at dette skal skje. Samtidig vet vi at besøksforbudet er en betydelig belastning for pasientene våre, særlig de som selv har vanskeligheter med å forstå hvorfor.

6. mai 2020 kom det pressemelding fra Helsedirektoratet. Der ble det varslet at det snarlig vil foreligge en veileder som vil gi føringer for når, hvor og hvordan vi på Hovli sykehjem kan iverksette lettelser i besøksrestriksjonene.

Kommunen vil selvfølgelig sette seg godt inn i og følge veilederens anbefalinger. Samtidig er det viktig å merke seg at smittevernhensynet fremdeles er overordnet alle andre hensyn.

Tilrettelegging og tilpasning for besøk kan skje først når dette kan gjennomføres uten å risikere smitte til de øvrige beboere. Derfor vil det måtte skje gradvis.

Besøkende vil fremdeles måtte forholde seg til sykehjemmets rutiner. På den måten vil de selv være med og bidra til at Hovli fremdeles kan forbli smittefri.

Sykehjemmet har skaffet tilveie digitale løsninger slik at pasienter og pårørende kan få se hverandre i samtalen når de snakker sammen. Vi håper dette gjør det noe lettere å måtte holde avstand.

Hovli sykehjem er en institusjon. Eldresenteret er en omsorgsbolig, og de som bor der har egen privat leilighet. Det er ikke gitt generelt besøksforbud av personer i egne hjem, men samme restriksjon som i institusjon gjelder for fellesareal i omsorgsboliger.

Publisert: 07.05.2020 12.10.07