Oppdatert barnehageinfo

Åpning av kommunale og private barnehager i Søndre Land

Regjeringen informerte 7. april om at barnehagene åpner igjen fra 20. april. Det er utarbeidet nye retningslinjer for smittevern som kommunene og den enkelte barnehage skal følge:

Vi er i gang med forberedelser, og jobber med å sette oss grundig inn i retningslinjer og tiltak. Barnehagene skal ha gode rutiner på plass når vi åpner.
Kommunene i Gjøvikregionen har hatt felles møte for gjensidig informasjonsutveksling om hvordan gjenåpningen av barnehager skal skje. Lokale hensyn gjør at en velger litt ulik tilnærming og framdrift. I Søndre Land kommune har vi besluttet å utsette åpningen til tirsdag 21. april. Vi har også lagt opp til en gruppevis innfasing av barn og ansatte. Som en følge av retningslinjenes oppfordring til stabile grupper med henholdsvis 3 /6 barn sammen med én ansatt, vil det bli 7 timers oppholdstid. Dette vurderer vi som nødvendig nå i oppstarten for å l ivareta smitteverntiltakene i barnehagen på en god nok måte.
De som har behov for barnehageplass, jf. regelverk for personell som jobber i virksomheter med samfunnskritisk funksjon, kan fortsatt få heldagstilbud ved behov.
Hvert enkelt foreldrepar blir kontaktet angående oppstart og gruppetilhørighet innen utgangen av torsdag 16.04.
Vi er opptatt av å åpne barnehagene våre på en god og trygg måte for barn, foreldre og ansatte.
Velkommen tilbake til barnehagene!

Arne

Publisert: 16.04.2020 09.14.32