10 nye arbeidsplasser ved Berthas Bakeri

Med god hjelp fra Gjøvikregionen Utvikling har eierne av Berthas i Fall nå fått på plass helårs produksjon av småkaker. Dermed blir det også 10 nye arbeidsplasser ved den tradisjonsrike bedriften i Søndre Land.

Rådmann og ordfører i reglementært antrekk på besøk hos Berthas. (Foto: Bjørn H. Stuedal 2019)

Foto, Bjørn H. Stuedal (2019): Ordfører og rådmann, i reglementær «mundur» i samtale med direktør Lars Mølbach.

Berthas Bakeri i Fall er hele Norges pepperkakefabrikk. Faktisk er alle norske pepperkaker og pepperkakedeig produsert her. I tillegg produserer de også mange andre småkaker, og lefser og lomper.

Julen er den store kakesesongen, og derfor har det vært størst produksjon på høsten. Gjennom noen hektiske høstmåneder produserer Berthas i Fall faktisk hele 1,4 millioner bokser med pepperkaker og andre småkaker, i tillegg til 800 tonn pepperkakedeig.

Med hjelp fra det regionale næringsutviklingsprogrammet har Berthas nå gjort endringer i produksjonen, slik at de kan produsere småkaker hele året. Da får de jevnere produksjon hele året og flere småkaker skal produseres i Fall.

Eierselskapet bak Berthas, BAXT AS, er en av landets største leverandører av bakevarer, med produksjon flere steder i Norge og i utlandet. I tillegg til å øke produksjonen av småkaker, flytter de nå også lefseproduksjonen tilbake til Fall, og også noe av kakeproduksjonen som nå foregår utenlands.

Resultatet av dette, er behov for flere medarbeidere i Fall, og Berthas ansetter nå ti nye medarbeidere på helårsbasis.

Onsdag forrige uke var ordfører og rådmann på omvisning og fikk høre mer om de nye planene og om den nye produksjonen.

Du kan lese mer om «hele Norges pepperkakefabrikk» på Bolystsidene våre.

Publisert: 21.05.2019 11.14.49