Handlingsforløp

Siden er under utvikling.

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?


Nivå 0 - Definer bekymring eller uro

Dette nivået handler om deg som jobber i direkte kontakt med barn og unge. Det er ofte nettopp du som kjenner på den første uroen rundt et barn eller en ungdom som kanskje trenger litt ekstra oppfølging.

Definer bekymringen for barnet/ungdommen. Del bekymringen med nærmeste leder, før du eventuelt deler den med foresatte/barnet/ungdommen.

Trinn 1 - Definer uroen/bekymringen

Beskrivelse

En uro kan være knyttet til observasjoner eller hendelser som leder til spørsmål ved barn, unge og familiers helse, trivsel eller livssituasjon. Når du er bekymret for et barn eller en ungdom, må du prøve å sette ord på uroen du kjenner før du tar saken videre. Dette er ikke alltid like lett, for signalene som har gjort deg bekymret kan være både vage, diffuse og vanskelige å tyde.


I denne første fasen er det viktig at prøver å avgrense og konkretisere hva bekymringen handler om. I menyen til venstre finner du flere verktøy som kan være til hjelp. For eksempel handlingsplan ved bekymringsfullt fravær.


Konkretiser uroen din ved å sammenfatte observasjoner og samtaler. Drøft med kollegaer. Kanskje har de andre observasjoner som kan hjelpe deg å konkretisere uroen. Benytt ressursene på venstre side. Husk - det er DU som eier uroen og kan gjøre en forskjell for barnet!


NB!

Tror du allerede nå at bekymringen din kan være knyttet til barnets/ungdommens fysiske/psykiske skolemiljø (§9a-sak), husk fristen på en uke for innkalling av foresatte til samtale.

Hvis du tror uroen handler om barnets psykososiale barnehagemiljø (§42) - husk at barnehagen snarest skal undersøke saken. Ellers innen 3 uker etter at undringen har oppstått.

Ved mistanke om vold eller overgrep skal du ta direktekontakt med Politi 112 eller Barneverntjenesten. Barnevernstjenesten kan også kontaktes for anonyme drøftinger, råd og veiledning i tilfeller hvor du er bekymret for om et barn, en ungdom eller en familie har det vanskelig og kanskje trenger hjelp.

 

Med vennlig hilsen

Ressurser

Skjema for 

Her legges lenker

Trinn 2 - Del bekymringen med leder

Beskrivelse

Del bekymringen din med nærmeste leder ved første anledning. Dersom saken skal tas videre skal det avgjøres hvem som tar kontakt med barnet og foresatte.

Ressurser

Her kommer lenker

Trinn 3 - Del bekymringen med foresatte/barnet

Beskrivelse

Den du og leder har bestemt skal følge opp inviterer til og gjennomfører «den nødvendige samtalen» med foresatte/barnet. Lenke til hvordan en slik samtale kan gjennomføres finnes i venstremenyen.

*Ved mistanke om vold/overgrep skal ikke foresatte involveres*

Gjelder det en elevs fysiske/psykiske skolemiljø (9a-sak), senest innen 1 uke. Ellers innen 3 uker etter at undringen har oppstått.

Gjelder det et barns psykososiale barnehagemiljø (§42) - husk at barnehagen snarest skal undersøke saken. Ellers innen 3 uker etter at undringen har oppstått.

NB! Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Ressurser

Her legges lenker

Trinn 4 - Avklar behov for videre oppfølging

Beskrivelse

I samtalen blir det drøftet med foresatte/barnet/ungdommen om det er grunn til videre oppfølging. Dersom det er behov for å sette i gang tiltak, gå videre til nivå 1 i veilederen.

Er det behov for å hente inn ekstern hjelp utenfor gjeldende tjeneste, gå til nivå 2 i veilederen. Avgjør hvem som skal være ansvarlig for det videre arbeidet (om ulike koordinatorroller: Se Koordinatorhåndboka).

Dersom det ikke er grunnlag for videre oppfølging, lukker dere saken. Takk de involverte for godt samarbeid. Minn foresatte/barnet om at de er velkomne til å be om hjelp dersom det skulle oppstå noe de opplever trenger oppfølging på et senere tidspunkt.

Den som leder møtet skriver referat som lagres i WebSak. Hvis det er aktuelt med oppfølging på enten nivå 1 eller 2 som vil involvere andre instanser, er det viktig at det innhentes samtykke fra foresatte dersom saken ikke skal drøftes anonymt. Samtykkeskjema for tverrfaglig samarbeid finner du i skjemaportalen.

Ressurser

Om ulike koordinatorroller, se koordinatorhåndboka

Nivå 1 - Jobb sammen med familien i avdelingen eller tjenesten

Jobb sammen med foresatte og barn for å finne en løsning. Her blir det i utgangspunktet jobbet innen en enkelt tjeneste/avdeling.

Trinn 1 - Skap felles forståelse

Beskrivelse

Gå igjennom dokumentasjonen fra undringsprosessen; notater, foreldresamtaler/-konsultasjoner, observasjoner og annet. Konkretiser undringen ut fra hva du har sett og hørt, reflekter uten å konkludere. 

Inviter og gjennomfør et nytt møte med foresatte/barnet/ungdommen og aktuelle deltakere fra egen tjeneste, der dere sammen definerer problemstillingen og blir enige om konkrete mål og tiltak. Mål og tiltak referatføres i IST og deles med alle involverte. Her er det viktig med en tydeliggjøring av hvem som har ansvar for å følge opp hva fram mot evalueringsmøtet. I utforsking av mulige tiltak kan det være aktuelt å bruke tiltaksoversikten i plan for forebygging av omsorgssvikt og atferdsproblemer eller handlingsplan ved bekymringsfullt fravær. Der hvor det er aktuelt kan det avtales tiltak både i hjemmet og i aktuell tjeneste.

Avtal tidspunkt for evalueringsmøte og informer barnet/foresatte om hvem som har det koordinerende ansvaret/er kontaktperson for dem.

NB! Også på nivå 1 er det fullt mulig å søke råd og veiledning hos andre tjenester/avdelinger uten at det blir opprettet et formelt tverrsektorielt samarbeid. Dette kan skje gjennom etablerte samarbeidsmøter med habiliteringstjeneste eller BUP, i tiltaksmøter med helsesykepleier og/eller kontaktmøter med PPT. Husk da å få samtykke fra foresatte/barnet dersom saken ikke skal drøftes anonymt. Her kan det være aktuelt å benytte verktøyet pedagogisk analyse. Utfylt skjema arkiveres i barnets mappe i WebSak.

*Husk ivaretagelse av eventuelle søsken

Ressurser

Her kommer det mer.

Trinn 2 - Iverksett tiltak

Beskrivelse

Avtalte tiltak iverksettes og gjennomføres på aktuelle arenaer. Husk tiltak i hjemmet. Alle tiltak bør evalueres med tanke på effekt og nytteverdi. Dokumentér tiltak og følg opp.

Husk at barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og at barnets meninger skal vektlegges. Avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet/ungdommen i forkant av evalueringen, for å få barnets/ungdommens egen opplevelse av endring.

Ressurser

Her kommer mer

Trinn 3 - Evaluere

Beskrivelse

Gjennomfør evalueringsmøte, der alle ivolverte parter drøfter i hvilken grad tiltakene har ført til at barnets/ungdommens situasjon har endret seg.

Ressurser

Her kommer mer

Trinn 4 - Avklar behov for videre oppfølging

På basis av evalueringen dere har gjort, fatt en beslutning om veien videre.

Det er tre mulige utfall av evalueringen:

1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til å bekymre seg.

  • Avslutt oppfølgingen.

2. Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål.

  • Arbeidet fortsetter.

Eller

  • Dere ser at tiltakene ikke har gitt ønsket effekt, men vurderer at det kan iverksettes andre tiltak innen egen tjeneste. Hvis det er tilfelle anbefales det å gå tilbake til Nivå 1 – trinn 3 og utforske andre mer aktuelle tiltak. Her kan pedagogisk analyse være en aktuell ressurs.

3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Dere ser behov for hjelp fra eksterne tjenester for å drøfte videre innsats.

  • Bestem aktuelle samarbeidspartnere og inviter disse til møte på nivå 2 innen to uker. Her er det også aktuelt å melde inn saken til tverrfaglig drøftingsteam.

NB! Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Om saken blir løftet videre opp på nivå 2, er det viktig å få samtykke fra foresatte til å involvere eksterne samarbeidspartnere.

Ressurser

Her kommer det mer

Nivå 2 - Jobb tverrfaglig med andre kommunale tjenester

Jobb tverrfaglig sammen med andre tjenester, foresatte og barnet/ungdommen for å løse utfordringen.

Trinn 1 - Kontaktmøte eller tilsvarende

Beskrivelse:

Gjennomfør samarbeidsmøte med foresatte/barnet og tjenester som skal bidra med tiltak på nivå to. Presenter saken. Avgjør hvem som skal holde i saken videre, med ansvar for møteledelse og referat.

I denne fasen kan det også være aktuelt å drøfte saken i kontaktmøte.

Ressurser

Her kommer det mer

Trinn 2 - Tiltak

Beskrivelse

Når saken er presentert for deltagerne, er neste punkt på dagsorden å planlegge aktuelle tiltak. Skriv tiltakene som skal gjennomføres i referatet – få med hvem som har ansvar for hvert enkelt tiltak. Til slutt i samarbeidsmøtet avtaler dere tidspunkt for evalueringsmøte. Gjennomfør avtalte tiltak på aktuelle arenaer. Forbered evalueringsmøtet. Husk at barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og at barnets meninger skal vektlegges. Avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet/ungdommen i forkant av evalueringen, for å få hans/hennes egen opplevelse av endring.

Ressurser

Her kommer det mer

Trinn 3 - Evaluering

Beskrivelse

Gjennomfør evalueringsmøte, der alle involverte parter drøfter i hvilken grad tiltakene har ført til at barnets/ungdommens situasjon har endret seg.Få med barnets opplevelse av endring. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Ressurser

Her kommer det mer.

Trinn 4 - Avklare behov for videre oppfølging

Beskrivelse

Det er tre mulige utfall av evalueringen:

1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til å bekymre seg.

2. Tiltakene har effekt og

  • dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter.

eller

  • dere ser at tiltakene ikke har gitt ønsket effekt, men vurderer at det kan iverksettes andre tiltak innen egen tjeneste. Gå tilbake til Nivå 2 - trinn 2.

3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Dere ser behov for hjelp fra andre kommunale tjenester eller samarbeid med eksterne (eksempelvis BUP). Meld saken til tverrfaglig drøftingsteam.

Om saken blir løftet videre opp på nivå 3, er det viktig å få samtykke fra foresatte til å involvere flere og eksterne samarbeidspartnere.

Ressurser

Her kommer det mer.

Nivå 3 - Jobb tverrfaglig med andre kommunale og eksterne tjenester

Jobb tverrfaglig sammen med kommunenes tverrfaglige drøftingsteam, andre aktuelle samarbeidspartnere og foresatte/barnet/ungdommen for å løse utfordringen.

Trinn 1 - Møte i tverfaglig drøftingsteam

Beskrivelse

Ansatt og foresatte/barnet/ungdommen presenterer problemstillingen for tverrfaglig drøftingsteam.

Ressurser

Lenke til Tverrfaglig drøftingsteam

Trinn 2 - Planlegg tiltak

Beskrivelse

Drøftingsteamet legger fram plan for utredning/undersøkelse/tiltak i samarbeid med foresatte/barn og andre aktuelle instanser.

Koordinator og kommunalt tiltaksteam avklarer ansvarsfordeling og videre oppfølging, herunder om det skal søkes om koordinator/barnekoordinator. Aktuell avdeling sørger for at det inviteres til samarbeids- og evalueringsmøter.

Ressurser

Her kommer det mer.

Trinn 3 - Iverksett koordinerte tiltak

Beskrivelse

I etterkant av møtet blir avtalte utredninger/undersøkelser/tiltak  iverksatt og gjennomført på aktuelle arenaer.

Ressurser

Her kommer det mer.

Trinn 4 - Evaluering

Beskrivelse

Evaluer om barnets situasjon har endret seg som følge av de koordinerte tiltakene.

Få med barnets opplevelse av endring. Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Det er tre mulige utfall av evalueringen:

1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til å bekymre seg.

2. Tiltakene har effekt og

  • dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter.

eller

  • dere ser at tiltakene ikke har gitt ønsket effekt, men vurderer at det kan iverksettes andre tiltak.

3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Videre tiltak og oppfølging avgjøres i drøftingsteam.

 

Ressurser

Her kommer det mer.

Trinn 5 - Videre innsats

Beskrivelse

Iverksett tiltak på nivå 1, nivå 2 eller nivå 3 (uferdig).

Ressurser

Her kommer det mer.

Ressurser - samlet oversikt

Temahefte om barns medvirkning (regjeringen)

Plan for forebygging av omsorgssvikt og atferdsproblemer - Vedlegg 1 Tiltaksoversikt

Plan for forebygging av omsorgssvikt og atferdsproblemer - Vedlegg 2 Regionalt samarbeid

Koordinatorhåndboka

Juss og sentrale føringer (forebygging.no)

Skjemaer for utskrift


Publisert: 12.01.2024 10.26.20
Sist endret: 15.05.2024 12.24